En ny mission - för folkbildningens skull

Min pappa finns inte längre och det gör obeskrivligt ont. Han var en stor man och det är mycket svårt att tänka sig ett liv där han inte finns. Dock lovade jag honom att inte ge upp utan fortsätta mitt värv på bästa sätt. En del av detta är ursprunget till mitt inlägg.

Ett av de sista samtalen jag hade med pappa handlade om det här inlägget. Vi pratade fram och tillbaka kring varför det finns dem som inte lagar mat och varför det finns dem som gör det. Och pappa, som var folkbildare i själ och hjärta, tyckte att det kunde vara en ganska trevlig uppgift att ge människor ett alternativ till den maskinellt preproducerade födan. Så det är väl dags för det. Jag har kollat in vilka industrirätter som finns med på listan. Dessa rätter tänker jag i en eller annan form ge recept på. Det blir mitt sätt att föra våra tankar vidare.

Mitt mål är att recepten ska vara enkla, med få råvaror, snabba att göra och smaka bra i slutändan. En del av detta har jag redan skrivit om men det blir helt enkelt nya och kanske förenklade varianter framöver. Dessa rätter kommer jag alltså att lägga ut recept på:

Kanelbullar
Fiskpinnar och Panerad fisk med citron
Pizza
Ost- och skinkpaj
Broccolisoppa
Fiskgratäng
Pyttipanna
Köttfärssås
Köttsoppa
Köttbullar
Thai-soppa
Potatismos
Potatisbullar
Potatissallad
Fruktkräm
Vaniljsås
Marmelad
Våfflor
Chokladtårta

Är det något som du saknar i listan, vill ha recept på eller tänker något om så skriv i kommentarsfältet.


Andra bloggar om: , ,

0 Utläggningar: