Första uppdraget - köttfärssås

Tänkte börja min mission med en enkel variant på köttfärssås.

När det gäller köttfärssåser kan dessa kompliceras i det oändliga. Man kan koka i flera timmar eller röra ihop på en kvart. Oavsett hur man gör är det resultatet som räknas. Jag själv tänker mig tillagningen i tre ganska basala steg:

1. Steka köttfärs, lök och eventuellt vitlök.
2. krydda och tillsätta vad man mer önskar
3. servera med pasta eller på annat sätt.

Det mest klassiska är att använda krossade tomater i köttfärssåsen men det går att använda grädde, creme fraiche, köttbuljong eller annat smaskigt istället. Det är som det så fint heter bara fantasin som sätter gränserna.

Men nu var det här receptet inte tänkt att vara nyskapande, finstämt eller tillkrånglat. Det här är istället ett extremt enkelt recept på köttfärssås som jag hitills inte har misslyckats med någon enda gång. Och det är helt klart min och Franks favorit.


Köttfärssås
4-5 portioner

1 gul lök
500 g nötfärs
1-2 vitlöksklyftor
1 burk krossade tomater
½ dl ketchup
1 dl vatten
salt
peppar
olja att steka i

Börja med att hacka löken. Hetta upp oljan i en stekpanna och fräs köttfärsen, hacka sönder den med stekspaden eller med en trägaffel så att det bli grynigt. När köttfärsen är grå och trist, tillsätt den hackade löken. Fräs så att allt får färg.
Hacka vitlöken fint, eller riv den på ett rivjärn, och rör ner i köttfärsen.
Häll på krossade tomater, ketchup och vatten. Rör om. Salta och peppra. Ta lite i taget och smaka dig fram.
Låt köttfärsen koka ihop till den konsistens du önskar. Jag vill helst ha en ganska tunn sås men längre kokning gör den tjockare och det kanske passar dig bättre.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: