Sjätte uppdraget - kanelbullar

Idag verkar hösten har gjort sitt ordentliga intåg här. I grannens fönster glimmar levande ljus och duggregnet gör leksaksbilen glimmande. För att hålla sommaren kvar lite till bjuder jag på sommarbilder.
Barnet och jag plockade smultron hos farmor och farfar. Två fina strån med bär och ett lyckligt barn som satt helt tyst i hamocken och åt. Helt underbart.


Men vi hann med mer, som att baka till exempel. Att baka kanelbullar hör sommaren till. När jag var liten brukade mamma ägna de första semesterdagarna åt att städa och baka. Och när hela huset doftade rent och kanelbulle så var det verkligen semester.

Att det skulle bli kanelbullar var därför ett självklart val när väninnan ringde och berättade att de skulle anträda den skånska marken. Jag ägnade förmiddagen åt att baka och eftermiddagen åt trevliga samtal och fantastiska bilder. Och med det här inlägget har jag dessutom fått med min mission.

Receptet på bullarna kommer från baksidan av mjölpaketet, men jag minns inte vilket paket jag läste på. Jag skriver dock ner exakt hur jag gjorde för det var nog de bästa bullar jag bakat hittills. Jag hade inga bullformar hemma så jag gjorde kanelknutar istället men vill du göra vanliga snurror så går det lika bra.




Kanelknutar
Ca 30 st knutar

100 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
13 dl mjöl
½ tsk salt
1 dl socker
75 g smör
1 dl socker
1 msk kanel
1 ägg
pärlsocker

Smält smöret. Häll på mjölken och värm upp till 37 grader (fingervarmt).
Smula jästen i en bunke och slå på hälften av mjölkblandningen. Rör om tills jästen är helt utrörd. Blanda ner nästan allt mjöl, salt och socker. Arbeta samman till en deg. Låt jäsa under bakduk i 45 minuter.
Blanda smör, socker och kanel och ställ åt sidan.
Häll upp degen på bakbordet och knåda den ordentligt i ett par minuter Dela den därefter i två delar. Kavla ut den ena degbiten till en rektangulär platta. Bred på hälften av smör och kanelblandningen.
Om du vill göra snurror så rulla ihop degen till en tjock rulle som du skivar tjockt och lägger i formar. Vill du göra knutar viker du degen på mitten och skär i ca 2 cm tjocka remsor. Gör ett snitt i varje remsa som börjar ca 1 cm från kanten. Tvinna ihop de två ”benen” och vrid degbiten till en knut. Lägg på bakplåtspapper.
Låt bullarna jäsa i ca 30 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Sätt ugnen på 250 grader. Grädda mitt i ugnen i 5-7 minuter.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: