Heaven, I’m in heaven.

Jag älskar som ni, ihärdiga läsare, redan vet Brownies. Har bakat otaliga recept, de första allt för usla för att publicera här. Men nu… nu har jag hittat det helt ultimata receptet. Det är det enda browniereceptet jag kommer att använda någon gång igen. De är så otroligt goda och dessutom hyfsat lättbakade. Förvisso ingår mascarpone viket man kanske inte har hemma jämnt och ständigt. Men det kvittar. Ska du baka brownies så åk till affären och köp färskost.

Och så var det tidsaspekten. Det tar minst ett dygn innan du kan äta kakan. Men jag lovar, det är värt det.





Himmelskt goda brownies
Ca 25 st


225 g smör
100 g mörk choklad
2,5 dl strösocker
1 dl kakao
1 dl mascarpone
3 ägg
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjöl
1 nypa salt

Topping
150 g mörk choklad
1 dl grädde
3 msk smör

Värm ugnen till 150 grader. Smörj och mjöla en form, jag använde en som vaer 13x20 cm. Fyrkantig fungerar bäst om du vill ha fyrkantiga kakor men annars fungerar även andra formar.

Hacka chokladen fint. Smält smöret. Rör ner chokladen i det smälta smöret så att allt smälter samman. Tillsätt sockret och kakaon. Ner mascarpone, ägg och vaniljsocker till en jämn massa. Rör ner mjöl och salt i massan.

Häll smeten i formen och jämna till den något. Grädda i 45-50 minuter tills kakan är helt torr.

Hacka chokladen till toppingen. Värm upp grädden tills den nästan kokar. Rör ner chokladen och rör om tills choklasden är smält. Rör därefter ner smöret och rör om tills du fått en blank och jämn massa.

Häll toppingen på den ljumna kakan och bred ut den jämnt. Ställ kallt i minst ett dygn! Det här dygnet i kylen är viktigt, utan det är kakan rätt äcklig.

Efter ett dygn skär du kakan i bitar och serverar. Förvara i en burk i kylen, den håller i något mer än en vecka.



Andra bloggar om: , , , ,

4 Utläggningar:

  1. Åh. Jag blir verkligen, verkligen sugen på att baka denna någon dag.
    Brownies är ju alltid gott, men man är ju alltid sugen på att förbättra, hitta det ultimata.
    Och mascarpone låter som en perfekt underbar liten twist i det hela.

     
  2. Gör det! Du kommer inte att bli besviken.

     
  3. såååå gott! Ett lass med baileys glass och körsbär då snackar vi orgasm! Iofs jag skulle bytt ut vaniljsockret mot vaniljstång, men det är bara för att jag är lite fin i kanten.

     
  4. Jo, vaniljstång skulle vist sitta fint här men jag tycker att det är slöseri att använda en läcker vaniljstång till något som ändå dränks i choklad. Och jag vill inte ens tänka på hur det skulle bli om jag parade ihop det här med glass och grejor. Det låter alldeles för farligt för mig och min redan allt för runda rumpa.