Andra uppdraget - ost och skinkpaj

Skulle försöka fixa till någon enkel lunch till familjen. Helst av det som fanns i kyl och frys. Det gick och passade dessutom i i min mission. Kan det bli bättre? Ja, det kan det så klart. När jag gräddade pajen tittade barnet in i ugnen och sa:
- Älskar paj mig.
Och visst älskade han paj. Han åt en jätteportion och ville hest haft resterna till kvällsmat också. Det manifesterades genom att han sa:
- Mamma, äta piss olle mig.
Det var hans tolkning av quiche lorraine.




Ost- och skinkpaj
6-8 bitar

3 dl mjöl
100 g smör
3 msk vatten
salt
150 g rökt skinka
150 g riven ost
3 ägg
3 dl mjölk eller grädde
salt
peppar

Sätt ugnen på 200 grader. Arbeta samman smör, mjöl och salt och vatten till en smulig massa. Tillsätt vattnet och arbeta samman allt till en deg. Tryck ut i en pajform och stoppa in i ugnen i ca 10 minuter. Ta ut formen.
Skär eller klipp skinkan i strimlor och strö ut i pajskalet. Häll osten ovanpå.Vispa samman ägg, mjölk, salt och peppar. Häll blandningen i pajskalet.
Gräda pajen mitt i ugnen i ca 25 minuter. När den fått en snygg färg och har stelnat i mitten är den klar. Servera med grönsaker.



Andra bloggar om: , , , , , , ,

0 Utläggningar: