Sommarbär och sommarbak

Under sommarmånaderna brukar jag och familjen agera husvakter åt svärföräldrarna. Det betyder att vi då och då bor i huset som i sin tur erbjuder dopp i poolen och bärplockning. Helt underbart. Eftersom buskarna just nu dignar av röda vinbär ägnade jag söndagsförmiddagen åt att plocka dessa röda godingar. Det resulterade i ungefär 3 liter rensade bär.

Det här året tänkte jag göra en latvariant av bäromhändertagandet. Så min första semesterdag har jag ägnat åt att baka en enkel sats muffins. Resterande bär placerades på en bricka i frysen. Efter ett par timmar var de fint styckfrysta och hälldes i påsar. Nu tronar fina röda påsar i frysen och de kommer att få förgyllaa trista höstmorgnar när jag strör dem över frukostyoghurten.

Men åter till muffinsen. Jag älskar kardemumma och en googling gav mig rubriken Vinbärsmuffins med kardemumma. Gjorde en egen variant som blev riktigt goda. Både jag och barnet uppskattade dem när vi firade semestern med en kort utflykt under regnmolnen.





Vinbärsmufffins
Ca 18 muffins

2 ägg
2 dl socker
1 dl rapsolja
1 ¾ dl vaniljyoghurt
1 tsk kardemumma
2 tsk bakpulver
1 krm salt
3 dl röda vinbär + 2 msk mjöl och 1 tsk socker

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa samman ägg och socker. Vispa ner rapsolja och yoghurt. Tillsätt kardemumma, bakpulver, mjöl och salt. Blanda till en slät smet.

Blanda vinbären med mjöl och socker . Rör försiktigt ner dem i smeten.

Klicka smeten i muffinsformar och grädda i ca 20 minuter mitt i ugnen.

0 Utläggningar: