Tredje uppdraget - potatissallad

Jag bjöd in min familj på grillkväll. Det kändes toppen tills jag insåg att jag behövde både städa och förbereda maten. Tog fram fina bitar kalvhals ur frysen och marinerade i en blandning av ketchup, sirap, sesamolja, za’atar och peppar. Sedan gav jag mig i kast med städningen. Och mitt i dammsugningen insåg jag att det kanske inte räcker med en grillad köttbit när man ska ha gäster. Jag behövde akut något tillbehör. Potatissallad blev lösningen som tillfredsställde både gästerna och min mission.

Det finns förvisso potatissalladrecept på flera ställen här. Ett gjort av rester, ett ganska klassiskt och ytterligare en uppiffning av en färdiköpt variant. Den som presenteras här nedan är däremot en ny variant som är enkel att göra och mycket mättande.


Potatissallad – för missionens skull
4-5 portioner

10 små potatisar
2 msk gräslök
2 msk persilja
½ dl majonnäs
1 dl mascarpone
2-3 msk vatten
citrionsaft
salt
peppar

Skala och dela potatisarna i småbitar. Koka dem tills de är mjuka. Stick med en gaffel eller ta upp en bit att smaka på så att du vet när de är färdiga. Det tar runt 5 minuter. Häll då av vattnet och kyl potatisen under kallvattenkranen. Låt den rinna av ordentligt när den är nästan helt kall.
Hacka gräslök och persilja. Blanda med majonnäs och mascarpone. Tillsätt eventuellt vatten, allt beroende på hur du vill ha konsistensen. Smaka av med salt, peppar och citronsaft. Rör sedan ner potatisen i röran. Ställ kallt innan servering.

0 Utläggningar: