No more potatoesallad

Som jag skrev tidigare så har jag publicerat en hel del recept på potatissallad och det fick mig att tänka på en annan sallad…

Hemma hos mormor och morfar var och är det i allmänhet mormor som stod för matlagningen. Hon lagar superbt god mat, även om hon alltid oroar sig för smak och konsistens och man därför måste svara på frågan: Smakade det bra?, flera gånger under måltiden Svaret är alltid JA! För maten är alltid både vällagad och god. Men nu handlar inte det här om mormors mat, den får vi återkomma till. Nä, det handlar om morfars mat.

Min morfar var en fantastisk man. Han var styckare i grunden men hade ett matintresse som sträckte sig långt utöver styckningsdetaljernas användning. Han blandade färskost med stenbitsrom och lök som det passade helt utmärkt både på kex och till den bakade potatisen. Han gick en bagerikurs och bakade wienerlängder hemma i köket. Han gjorde de mest underbara smörgåstårtor jag någonsin ätit. Och så gjorde han morotssallad.

Om mormor stod för vardagsmaten så var det morfar som stilade i köket när det vankades gäster. Han planerade och lagade och ställde upp (ja, mormor fick städa efter) och det blev alltid riktigt , riktigt bra. Och det är här morotsalladen kommer in i bilden. Morfar tröttnade, liksom jag nu gjort, på att alltid servera potatissallad till den tunnskivade kasslern eller rostbiffen. Han ville göra något nytt och det resulterade i den här salladen.

Det här är min variant, morfar tog nämligen receptet med sig i graven. Men jag tycker själv att jag kommit tillräckligt nära för att vara nöjd. Och för att göra en lång historia kort: Det här passar perfekt till grillat när du tröttnat på potatissalladen.


Morotssallad
4 portioner

300 g morötter
3 ringar konserverad ananas
ca 5 cm purjolök
2 msk majonnäs
1½ dl turkisk yoghurt
salt
peppar


Riv morötterna fint. Hacka ananasen i små bitar. Skiva purjon tunt. Blanda allt i en skål tillsammans med majonnäs och yoghurt. Smaka av med salt och peppar. Låt stå och dra i kylen ett par timmar innan den ska ätas.


Andra bloggar om: , , , , ,

0 Utläggningar: