femte uppdraget - marmelad

Frukostvanor, dessa kan debatteras i det oändliga. Några älskar sin frukost, andra mår illa av bara tanken. Jag tillhör de sistnämnda. Ni kanske minns mitt frukostprojekt. Det rann ut i sanden efter ett tag för frukost och jag går inte ihop. Något som gör mig glad är däremot de tillfällen jag blir bjuden på frukost efter klockan nio. Då brukar jag ha aptit.

För ett tag sedan blev jag inbjuden till ett frukostmöte på mitt jobb. Även om det innebar att jag fick ge mig av hemifrån en halvtimme tidigare än normalt så jag framemot mötet. Och jag blev inte besviken. Vår servicepersonal är helt underbar och när det gäller frukost är de rent överjordiska. Flera sorters bröd, ostar och skinka. Färska grönsaker och frukt. Och så marmeladen. De hade ställt fram en clementinmarmelad som var något av det godaste jag smakat och då tycker jag inte speciellt mycket om marmelad alls. Jag provade bara för provandets skull och det är jag glad för. Det var så gott!

När jag några veckor senare såg denna fantastiska marmelad i min butik tog jag ett litet glädjesprång som tyvärr mattades av fort när jag såg att de ville ha nära sjuttio kronor en liten burk. Och ingen marmelad i världen är värd så mycket pengar. Nä, istället gick jag hem och förberedde mig för en ny drabbning med min mission. Att jag dessutom varit med familjen på Abdos i Malmö och handlat clementiner som ingen ville äta upp, kanske för att det är mitt i sommaren och vi av vana mest äter citrusfrukter på vintern, var bara en bonus som gjorde projektet lite lättare.

Och priset. Clementinerna kostade 14.90 kilot och sockret 19.50. Citronen var 5 för 10. Det ger ett råvarupris på 12.95. Det betyder att även om jag lägger till pengar för vatten, el och andra hushållsutgifter så kommer min marmelad att var betydligt billigare. Och den var faktiskt lika god.



Clementinmarmelad

500 g clementiner
saft av 1 citron
4 dl socker
1 dl vatten

Tvätta en clementin noga och skiva den tunt. Skala resterande frukter och skiva dem också. Lägg frukten i en gryta och häll citronsaften över. Häll på socker och vatten. Låt koka upp och sänk sedan värmen. Ta bort skummet från ytan.
Låt marmeladen puttra i ca 15 minuter och häll lite av det på ett fat Ställ i kylen och låt kallna helt. Kolla därefter konsistensen på marmeladen. Om du tycker att marmeladen känns för tunn så låt den koka lite längre.
Häll marmeladen på rena och gärna varma glasburkar. Det här receptet ger inte så mycket marmelad så du behöver inte så många burkar om de inte är väldigt små.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: