Upp som en paprika och ner som en chili

Under våren var jag och familjen på en handelsträdgård där ett par tomat och paprikaplantor inhandlades som komplement till det egenodlade utbudet. Vi handlade
- en aubergine planta
- en ”Yelllow Submarine”, gula droppformade coctailtomater
- turkisk snackspaprika.
I det redan planterade och lagom uppdrivna sortimentet fann
- Bloody butcher, extra tidig röd busktomat
- Redskin F1, Buskpaprika
Och planterat i krukor av olika slag
- Morot
- Persilja
- Gräslök

Våra egenhändigt uppdrivna tomatplantor var vi tyvärr allt för oförsiktiga med och de dog under en sen frostnatt. Och kanske var det bäst so skedde med tanke på att barnet kom hem från dagis medförande att tiotal plantor av en okänd tomatsort. Dessa står nu i trädgården och prunkar.

Sommaren har hittills bestått mycket av att ta hand om våra växter. Jag som alltid varit speciellt agrar ägnar mycket tid åt att hulda om de små liven. Och mitt största bekymmer har varit den turkiska snackspaprikan. Den har varit så rankig och skakat s i blåsten. Men vi har försökt placera den i lä och gett den rikligt med vatten. Ändå har den bara utvecklat små frukter som inte verkar vilja växa till sig, till skillnad från de andra paprikaplantorna som har utvecklat stora fina exemplar.

Döm då om min förvåning när jag under gårdagens vattningssejour såg två röda frukter på paprikaplantan. Jag inspekterade och funderade. Det verkar som om plantan saknar kraft att utveckla sina frukter så att de mognar i ett miniskick. Jag plockade därför en av de röda frukterna och bet en bit. Det smakade utmärkt. Langade över frukten till maken som också bet en bit. Och så spred sig hettan.

Det visar sig nu att jag inte fått med mig en paprika hem. Jag har istället odlat en chili. Plantan har alltså inte varit svag den har varit helt som den ska. Jag är både besviken och glad. Besviken eftersom jag hade stora förhoppningar på mängder av paprika och glad för att mitt land har fått ett nytt tillskott som jag inte viste om. Och jag tror att glädjen överväger. Nu ska jag bara fundera ut vad jag ska göra av allt ihop.

Och förresten, du som inte har någon utomhusplätt att odla på och helt saknar balkong, du kan odla ändå, I djupa krukor, till exempel sådana här plastbackar, kan du enkelt plantera morötter, persilja och gräslök, rädisor och andra frön. Växter där man äter roten eller bladen går bra. Det är bara att stoppa ner fröna i jorden, vattna vid behov och med tålamod vänta tills allt är klart. Har du inget tålamod så håll dig till krasse.

De plantor som sätter blommor som i sin tur utvecklas till ätliga frukter är svårare att ha i fönstret. Antingen får du öppna fönstret och släppa in bin som kan pollinera växterna eller så får du göra det själv med en liten pensel. För min del hade det varit lite för mycket jobb men det är helt klart görbart.

Jag återkommer i alla fall och rapporterar vad jag gjort av mina skördar.


Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: