Äta frukost

Jag är en hel och hållet usel frukostätare eftersom jag inte är speciellt hungrig på morgonen. Däremot inser jag att jag borde försöka få i mig något eftersom man mår bättre under resten av dagen då. Dessutom när jag önskan att barnet ska få goda vanor på morgonen. Den senaste veckan har jag därför utmanat mig själv när det gäller frukost. Jag går upp en kvart tidigare och försöker göra det lite mysigt.

Varje morgon skär jag upp frukt, tänder ljus och dukar fram något gott till oss. Jag har som ambition att göra olika saker varje morgon, dels för variationen och dels för att locka mig själv till en god vana. Bröd, smör, pålägg och juice åker alltid fram. The och kaffe dricker ingen av oss på vardagarna så det struntar jag i. Förra veckan var ungeför såhär:

Måndag: Varma scones
Alla åt och var supernöjda. Höll oss mätta länge och var en bra start på en ganska trist måndag.


Tisdag: Hallonfil med sesamkex
Den lite bittra smaken från kexen var god men filen var hemsk. Barnet vägrade smaka och maken rynkade på näsan. Nästa gång rör vi ner hallon i vanlig fil.

Onsdag: Kokt ägg
Fungerar alltid! Barnet vägrade smaka men det var väntat. Han tyckte dock att det var gott med smörgås och äpplejuice.

Torsdag: Äpple – och päronkräm med turkisk yoghurt
Skalade och kokte 2 äpplen och 1 päron i tärningar tillsammans med kanel och kardemumma. Serverade ljummen med en klick yoghurt. Barnet blånekade att äta men resten lät sig väl smaka.

Fredag: Frukttallrik
Orkade inte göra något speciellt så det blev en enkel frukttallrik med äpple, päron, clementin och banan. Det som blev över fick maken med som mellanmål.


Ska försöka lägga ut veckans frukostar här tänkte jag. Några saker kommer med all säkerhet att återkomma, speciellt sådant som jag upptäcker att familjen gillar speciellt mycket.

Har ni några frukostar som är goda och hyfsat smidiga att göra? Berätta gärna för mig!



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: