scones på längden och på tvären

I amerikanska TV-serier är det ganska populärt att skämta om kaffekedjan Starbucks. Det är helt förståeligt tycker jag. Här i Sverige har vi Espresso House som poppar upp som svampar ur jorden. Jag förstår förvisso varför. De serverar drickbart kaffe och har förtäring som går hem i de flesta läger. Själv är jag en inbiten frukostgäst på Espresso house. De öppnar hyfsat tidigt och har otroligt goda scones på sin frukost meny.

När jag bakar scones hemma följer jag oftast receptet från hemkunskapsboken. Det är ett ganska basic recept med filmjölk och resultatet blir alltid bra. Nu råkade det dock vara så att jag var sugen på en fika och inte hade möjlighet att söka upp ett av ovan nämnda fikaställen. Lösningen blev att baka själv. Det blev ett experiment som föll hyfsat väl ut och jag kommer att baka det här fler gånger.


Scones
4 st

4 dl mjöl
1 tsk bakpulver
½ tsk salt
2 msk socker
50 g smör
1 ägg
1 dl mjölk

Sätt ugnen på 225 grader. Blanda de torra ingredienserna väl. Nyp ihop smöret och mjölblandningen till en smulig massa. Blanda därefter ner mjölk och ägg. Rör samman till en deg.

Baka ut degen till 4 fyrkantiga scones. Baka mitt i ugnen i ca 10 minuter. Låt svala något innan servering.



Andra bloggar om: , , , ,

3 Utläggningar:

  1. Åh! Scones gjorde jag också härom dagen. man glömmer bort hur enkelt och oförskämt gott det är! Trevlig blogg du har! Välkommen in till mig om du har lust :)

     
  2. Ja, vist är sones både gott och enkelt. Ska kolla in din blogg också!

     
  3. Hej mamma dessa var jätte goda =) mums här kommer ett medelande från mig själv:

    § x sx xd vszxzx x c w rew r4 w45w 54wq