Sjunde uppdraget - chokladtårta

Så här efter födelsedagen fick jag också en förfrågan om chokladcheesecaken. Den är superenkel att göra för den som vill och passar därför perfekt i det här sammanhanget. Vill dock påpeka att jag inte använde kex vilket är det vanligaste i botten på formen och jag tillsatte inget socker. Det blev ändå en riktigt god tårta som med fördel kan serveras med hallon. Och den som vill ha en sötare kaka kan använda ljusare choklad. Jag använde 70 % mörk choklad men det skulle säkert bli riktigt bra med vanlig block eller varför inte mjölkchoklad. Och den som vill kan så klart använda vit choklad också men då föreslår jag nog att lite citronsaft eller lime tillsätts för att balansera sötman.

Och så är det det där med att grädda en cheesecake. Lägre temperaturer ger en slätare kaka helt enkelt. Det är värmen som gör att kakan spricker. Jag gräddade mina på 175 grader med sprickor som resultat. Om du vill ha en slätare kaka så är tipset enkelt. Grädda kakan på knappt 150 grader, stäng ugnen efter 25 minuter och låt kakan stå tills ugnen är kall.


Chokladcheesecake
10-12 bitar

125 g nötter – jag använde hassel-, pecan- och macadamianötter du får köra på vilket du vill, blanda eller välj bara en sort.
50 g smör
400 g färskost (typ philadelphia)
2 ägg
½ dl grädde
200 g mörk choklad (mörkare choklad ger en bittrare tårta och ljusare en sötare)

Sätt ugnen på 175 grader.
Mixa nötterna i matberedare, eller hacka dem fint. Smält smöret och blanda ner nötterna. Rör om och häll allt i en springform. Tryck ut nöthacket så jämnt det går i botten. Fuktiga händer underlättar.
Värm upp grädden och chokladen. Låt allt smälta och rör till en jämn smet. Låt smeten svalna något.

Rör samman ost och ägg. Rör ner chokladsmeten. Häll allt i den förberedda formen. Grädda kakan mitt i ugnen i 30-35 minuter. Låt kakan stå kallt innan servering.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: