Ta vara på dagen

Att VABa är inte speciellt roligt Att sitta hemma med ett sjukt barn som kräver massor av uppmärksamhet samtidigt som hjärnan maler kring sådant som borde göras på jobbet är en ganska dryg tillvaro. Men så finns det ljuspunkter .Idag har varit en sådan. Barnet har inte varit friskt tillräckligt länge för att gå till förskoleverksamheten men är inte heller speciellt sjuk. Det betyder att vi har kunnat ägna oss åt ganska roliga saker.

Vi började med att skörda grönsaker och prata med killarna som lägger om gräsmattorna hos oss.


Sedan bakade vi bröd av olika slag. När vi börjat blanda ihop första smeten insåg jag att vi saknade sirap. Blandade i äpplejuice istället och det blev ett lyckat resultat. Det blev ett filmjölksbröd med mycket frön och ett bröd som jag kallar vardagsbröd.

Vardagsbrödet kommer ursprungligen från ett recept jag hittade på nätet för många år sedan. Första sommaren i egen lägenhet bakade jag det här brödet var tredje dag. Det passade utmärkt för en student utan sommarjobb. Idag gjorde jag alltså en ny variant med äpplejuice och det kommer jag nog att göra fler gånger, mycket smidigare än sirap och avgjort mindre socker.


Filmjölksbröd med frön

5 dl filmjölk
2 dl pumpafrön
2 dl solrosfrön
1 dl rågkross
5 dl fullkorns dinkelmjöl
5 dl vetemjöl
2 dl färdigblandad äpplejuice
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
salt

Sätt ugnen på 175 grader. Blanda alla ingredienser i en stor skål. Häll smeten i en 2 liters brödform. Platta till smeten med fuktiga händer. Grädda mitt i ugnen i ca 1½ timme. Lägg folie över brödet om det blir för mörkt.


Vardagsbröd

2,5 dl äpplejuice
2,5 dl grahamsmjöl
1 dl vatten
25 g jäst
4 dl vetemjöl
salt

Värm upp juicen så att den börjar ryka. Häll grahamsmjölet i en skål och slå juicen över. Rör om med en slev så att allt blandas. Låt blandningen stå så länge du har tid, över natten funkar om du hinner men det går lika bra att köra igång efter bara en kort stund. Ju längre blandningen får stå desto mindre smular brödet.
Värm upp vattnet till 37 grader och lös upp jästen i vattnet. Häll ner över grahamssmeten. Tillsätt vetemjöl och salt. Arbeta samman till en deg. Låt jäsa i 30 minuter.

Sätt ugen på 200 grader. Ta upp degen på mjölat bakbord. Knåda den en stund och lägg därefter i en bakform om 2 liter. Låt brödet jäsa i ytterligare 30 minuter.

Grädda brödet mitt i ugnen i ca 30 minuter eller tills skorpan fått fin färg. När du tar ut brödet kan du pensla det med vatten eller mjölk.



Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: