Blivit gammal tant

Sådär, nu har jag då blivit en gammal tant. Eller kanske inte. Igår firades dock 30-års dagen med buffélunch i hemmet.

Eftersom jag den senaste tiden blivit varse att jag inte mår så bra av allt för mycket mjölrika produkter anpassade jag menyn efter detta. Och det blev en riktig hit.

Skagencheesecake med botten på linfrö och kruskabröd.
Miniköttbullar (hade ägg och lite grädde i smeten men annars samma köttbullsvariant)
Kycklingfilé vänd i chili, paprika, timjan, salt och peppar
Rostade grönsaker marinerade i olivolja, citronsaft, dragon, rosmarin och timjan
Chevrékräm på lika delar chevre och cremé fraiche
Brieost
Grönsallad
Fincrisp och andra hårdbrödsvarianter.

Efter hela konkarongen bjöd jag på kaffe och the och chokladcheesecake med nötbotten. Riktigt mumsigt tyckte de flesta.

Under dagen blev jag bjuden på lyxig frukost och fick ett mycket uppskattat presentkort. Jag passerade på att bjuda bort överbliven skagentårta. Utlovade receptet och det kommer här.


Skagentårta
10 pers på buffé eller som förrätt

knappt 50 g mörkt bröd (kavring fungerar bra)
30 g smör
200 g färskost (typ philadelphia)
2 msk majonnäs
100 g kallrökt lax
150 g räkor
2 msk dill
salt
peppar

Citron
Stenbitsrom

Smula sönder brödet så fint du kan, antingen i matberedare eller medelst noggrann hackning.
Smält smöret och bland a med brödet. Tryck ut smeten till en tunn botten i en form, en springform är perfekt men det fungerar även med annat. Lättast gör du det med fuktiga händer. Ställ formen kallt så att botten stelnar lite.
Rör samman färskost och majonnäs. Skär laxen i tärningar och hacka räkorna grovt. Blanda ner i färskostblandningen tillsammans med dill. Smaka av med salt och peppar.
Klicka ut smeten i den kalla formen och bred ut så jämnt det går. Låt stå kallt i ett par timmar innan servering.
Garnera med citron och stenbitsrom och kanske en och annan dillvippa.

Som variation går det alldeles utmärkt att blanda ner hackad rödlök i smeten. Eller varför inte lite dijonsenap. Eller så tar du bort räkor, lax och till och tillsätter istället massor av färskriven pepparrot. Då skulle det var gott att servera tillsammans med lax eller några skivor tunnskivad saltrulle. Variationerna är oändliga. Om du experimenterar får du gärna berätta det för mig så att jag också kan testa.




Andra bloggar om: , , , , , ,

0 Utläggningar: