Sopbergsminskande bakning

Efter att ha varit borta ett tag så kom jag hem till en kyl som var full av mat på upphällningen. Yoghurt som passerat bäst före-datum, bananer som var helt bruna och aningens övermogna tomater var bland det som jag kände att jag måste ta om hand på något sätt. Därför blev min dag full av bakning och matlagning.

Tomaterna förvandlades till en stor tomatsallad och fick samsas med rödlök, balsamvinäger, olivolja och lite rostade pinjenötter. En bit grillad karré som låg kvar i kylen fick agera medbrottsling och allt toppades med lite naturell färskost blandat med en liten bit getost. Allt sammans blev en ultimat lyxlunch för mig. Och eftersom resten av familjen vägrar tomater i färsk form fick de nöja sig med köttfärssås och spagetti från mikron.

Och bananerna… jag gav mig i kast med något som jag egentligen tycker verkar vara rätt äckligt, nämligen banankaka. Jag tycker inte speciellt mycket om bananer och när de blandas med kaka blir det etter värre. Men det var ju värt ett försök.

Kakan blev riktigt bra, speciellt med tanke på att det var en riktig skåpsrensning där mjölslattar av olika slag skakases ur skrybnkliga papperspåsar och blandades i smeten. Receptet skriver jag här för den här kakan kommer jag nog att ta till även nästa gång bananerna börjar slokna. Både familjen och makens kamrater lät sig väl smaka.


Banankaka

100 g smör
1½ dl ljust muscavadosocker
1½ dl strösocker
2 ägg
1 dl tjock yoghurt
3 bananer
2 dl fullkornsdinkel
2 dl vetemjöl
1 tsk malen kanel
½ tsk malen kardemumma
1 krm salt
1½ tsk bikarbonat

Sätt ugnen på 175 grader.
Rör smör och socker till en mjuk massa. Rör ner ägg och yoghurt. Mosa bananerna hlet och rör ner dem i smeten.
Blanda mjölsorterna tillsammans med kryddor, salt och bikarbonat. Rör ner i smörsmeten.
Smörj och bröa en form, jag använde kokosflingor i brist på annat.
Häll smeten i formen och grädda i ugnen i ca 45 minuter eller tills den känns torr när man sticker ner en provsticka.



Andra bloggar om: , , , , ,

0 Utläggningar: