baka baka mycket kaka

Att baka eller laga mat är att koppla av för mig. Det har alltid varit så. Och efter en lång tids stress och alldeles för många järn i elden har jag fått tid att baka igen. Det började med banankakan och följde på med den här godingen. Jag har bakat den förut och kommer med alla säkerhet att göra den igen. Det är ett bra recept. Lite meckigt att göra alla moment men väl värt jobbet. Det blir som en toscacaka med den skillnaden att glasyren är på kakan från början. Enklare tycker jag.

Det här blir en kaka som håller sig länge i en burk i kylen och som är tacksam att ta fram när det kommer gäster. Men lite grädde eller glass blir den en fin efterrätt. Och så är det ett bra recept för att göra av med små duttar nötter som ligger och skräpar. Egentligen ska kakan nog bakas med bara hasselnötter men det gör jag sällan. Jag gör istället som de Algeriska husmödrarna och bakar med jordnötter som är en billig och dryg ingrediens. Och så lägger jag till de andra typer av nötter jag har hemma för att få variation. Det fungerar utmärkt ska jag säga.


Fusk-nöttoscakaka med sirap

2½ dl nötter (jag använde salta jordnötter. valnötter, hasselnötter och sötmandel)
2 dl mörk sirap
175 g smör
1 ägg
4½ dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 dl mjölk
½ dl yoghurt
1 krm salt

Hacka 2 dl av nötterna grovt. Lägg dem på botten av en bakpappersklädd form.
Häll 1 dl sirap och 50 g smör i en gryta. Värm upp försiktigt. När smöret är smällt , häll allt sammans över de grovhackade nötterna.
Hacka resterande nötter så fint du orkar.
Rör samman resterande smör och sirap till en jämn smet. Rör ner yoghurten. Tillsätt mjöl, bakpulver, salt och de finhackade nötterna. Blanda ordentligt. Rör ner ägg och mjölk.
Bred ut smeten över nötsmeten i formen, lättast om du klickar u smeten och försiktigt brer ihop den.

Grädda i ca 35 minuter mitt i ugnen. Låt svalna en stund innan du vänder upp kakan.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: