Åttonde uppdraget - potatisbullar

Det blir inte mycket bloggbar mat här just nu. Har fullt upp med en massa syprojekt som tar all min tid. Men hav förtröstan. Jag lovar att återkomma så snart sylustan lagt sig något.

När jag var knappt 11 år bytte jag skola. Det var en ganska odramatisk historia och jag fann mig ganska väl tillrätta efter bara ett par dagar. Det jag kommer ihåg som det största hindret var matsalspersonalen.

Min första dag i en den nya skolan serverades det blodpudding och potatisbullar. Vi var placerade vi runda små bord och maten serverades på små serveringsfat. Jag väntade snällt på min tur och såg fram emot att få sätta tänderna i blodpuddingen. Och döm då om min förvåning när det bara fanns potatisbullar kvar när det väl blev min tur. Det visade sig att eleverna hade fått välja blodpudding eller potatisbullar när de började på skolan och det serverades efter denna beställning till varje bord. Jag fick alltså äta det som min föregångare valt. Inte alls trevligt tyckte jag som vid den tiden ansåg att potatisbullar var något av det vidrigaste man kunde tänka sig.

Jag tycker fortfarande att potatisbullar är riktigt äckligt. Åtminstone de preproducerade varianterna. Mitt barn tycker däremot att detta är en riktigt trevlig anrättning. Han brukar komma hem med syltkladd över hela tröjan och glatt berätta att de fått potatisbullar och sylt till mellanmål. Jag ryser åt tanken. När jag berättar om min vämjelse för maken kryper det fram att även han är en potatisbullsivrare. Jag ger upp och böjer mig för majoriteten och för listan så klart.

Det här är min variant av potatisbullar De smakar helt ok. Jag serverade dem med bacon och sylt till övriga familjen men valde själv att äta dem med fetaost och guacamole vilket passade mig bättre. Bild tänker jag bespara er för det blev inget bra.


Potatisbullar
4 port

800 g kokt potatis
2 ägg
salt
ströbröd
peppar
smör

Riv potatisen på ett grovt rivjärn. Vispa upp äggen och rör ner i potatismassan. Salta och peppra.
Häll ströbröd på en tallrik. Forma bullar av smeten och vänd dem i ströbrödet.
Stek på medelvärme i smör.


Andra bloggar om: , , , , , ,

0 Utläggningar: