Ål my loving I will send to you

Jag var alltid pappas flicka. Jag hängde med honom så snart jag kunde. Det betyder att en stor del av min barndom har spenderats på politiska möten, ideella organisationer och utbildningar. Själva mötestiden var ganska tråkig, även om jag har lärt mig en hel del om styrelser, politiska beslut och motioner. Det jag gillade var äventyret.

Ibland fick vi åka långt bort med bilen, en gul lada. Då brukade pappa stanna på en bensinmack och köpa frallor och mjukost. Han gjorde hål i frallan med fingret och fyllde hålan med mjukost. Riktigt smaskigt. Och hade jag tur fick jag dricka Vira Blåtira till så att tungan färgades knallblå av läsken. När vi var på riktigt busigt humör köpte vi ett paket korv av någon sort och käkade dem rakt ur paketet fast det vågade vi inte berätta för mamma.

Några av mina bästa minnen var dock när pappa fick kontor på en kursgård. Äventyret försvann till viss del men istället kunde vi få gå ner i köket och kolla rundor. Det riktigt roligt att spankulera kring bland stekbord och stora grytor och smaka på lite olika saker. Bästa gången var nog när ett helt fat rökt filead ål stod framme. Jag fick en servett med så mycket ål jag kunde hålla i en hand. Resultatet blev att jag luktade och rapade ål hela eftermiddagen.

När jag häromdagen fick ett paket filead ål av min mamma bubblade fnisset upp i mig. Det här var ju ett tillfälle att låta barnet sätta sig in i seriös ålätning. Men han vägrade så klart. Han tittade på paketet, fnyste och vägrade smaka. Det samma gällde den kräsmagade maken. Jag har alltså ätit ål helt själv. Godast hittills har klassikern ål på smörgås med gäslöksbemängd äggröra varit.

Det här blev en riktigt mättande smörgås som fungerade bra som lunch. Och rent näringsmässigt innehåller både ålen och äggen gott om D-vitamin som är bra för immunförsvaret. Och efter en period av stress och alldeles för lite tid över till roliga saker som att laga bra mat och att blogga är D-vitamin säkert något jag behöver.



Ålsmörgås med äggröra
1 port

1 skiva mörkt bröd
ca 50 g ål
1 tsk smör
2 ägg
2 msk grädde
1 msk finhackad gräslök
salt
vitpeppar

Skiva brödet och lägg på en tallrik. Om du vill kan du smöra brödskivan.
Skär ålen i snygga bitar.
Vispa samman ägg, smör och grädde i en kastrull. Salta och peppra. Sätt kastrullen på en platta på medelvärme. Rör om med en trägaffel hela tiden tills äggröran fått nästan fått rätt konsistens. Du bestämmer själv hur du vill ha den! Ta av kastrullen, rör ner gräslöken och placera alltsammans på brödskivan. Lägg ålbitarna ovanpå och servera.

Andra bloggar om: , , , , ,

1 Utläggningar:

  1. Mmm, det där såg mycket gott ut. Skall testa nästa gång jag har ål hemma. Tack för tipset.