Laga sig ur problem

Att göra bearnaisesås är inte speciellt svårt men det är betydligt lättare att köpa färdig. När jag är lat brukar det bli färdigköpt och när jag känner mig på rätt humör gör jag egen. Och jag har aldrig fått såsen att skära sig, inte än så länge i alla fall och jag hoppas att jag inte jinxat något nu. Men mitt största problem härrör snarare till dagen efter.

När jag gör eller köper bearnaise så har jag alltid en massa sås kvar dagen efter och ingen som vill äta upp den. Och med mitt maniska icke-slänga-mat beteende blir det lätt jobbigt. Så slog det mig att mamma brukade göra en riktig höjdare som hon kallade Kassler Florentin. Det här blir en festrätt till och det är gott att äta ris till för den som så önskar.


Kassler Florentin
4 - 5 port

500 g kassler
400 g frusen spenat
bearnaisesås (jag brukar ha lite mer än 1 dl kvar)
Sätt ugnen på 200 grader. Skiva kasslern i ½ cm tjocka skivor.
Tina spenaten och krama ur den försiktigt. Lägg i botten på en ugnsfast form. Lägg kasslern ovanpå. Bred över bearnaisesåsen.
Gratinera i ca 20 minuter eller tills allt fått fin färg. Servera gärna med ris.


Andra bloggar om: , , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Bra sätt att bli av med rester! Gott också, älskar spenat!

     
  2. Du har väl inte missat Bagerskans julkalender?
    Fylld med recept, tävlingar och julpyssel...!

    www.bagerskan.se

    Kram Karin