Nionde uppdraget - fruktkräm

Jag har aldrig gillat mjölk. Att dricka ett glas då och då har varit gränsen. Men sedvanan att slå mjölk på gröten eller över krämen har gjort mig direkt illamående. Det har ju naturligtvis gjort att jag undvikit både gröt och kräm i det längsta. Sedan jag blev småbarnsförälder har jag förstått att just dessa två är fantastiska för hungriga barnmagar. Mannagrynsgröt kallas numera för mammagröt och havregrynsgröt för pappagröt.

Kräm har jag varit tveksam till att ge mig i kast med. Vist har jag kokt små doser till barnet men inte till hela familjen. Men när jag handlat hem ett helt tråg plommon som inte ville bli riktigt mogna åkte de i kastrullen tillsammans med vatten och socker. När jag var liten kallade morfar plommonkräm för Chimischitt och den traditionen tänker jag föra vidare. Det är blir också bidraget i kategorin fruktkräm.

Om du inte känner för plommonkräm så gär det alldeles utmärkt att använda receptet för andra frukter och bär. Dela dem i lagom bitar, ned i en kastrull och koka upp, smaka av och söta efter behag. Redningen kan du hälla i lite i taget, så får du krämen så tjock som du vill ha den. Tänk bara på att den stelnar lite extra sedan den kallnat.

Kräm av olika slag är alldeles utmärkt att ha på lut så här i december när fester, åtaganden och julklappsinköp avlöser varandra. En smörgås till och kvällen är räddad. Och förresten, det går alldeles utmärkt att äta utan mjölk på.


Fruktkräm – eller plommon chimischitt

500 g frukt eller bär (jag använde plommon)
3 dl vatten
socker efter behag
2-3 msk potatismjöl eller majsmjöl + lite vatten

Dela frukten i bitar (glöm inte att kärna ur). Lägg i en gryta. Slå på vatten. Låt koka upp. Sänk värmen och låt puttra i ca 10 minuter. Smaka av. Sockra om det behövs. Vill du ha mjukare frukt låter du den puttra en stund till.
Blanda potatis- eller majsmjöl i lite vatten. Slå på och låt krämen tjockna under omrörning. Slå eventuellt på mer redning om du vill ha tjockare kräm.

Som överkurs kan du tillsätta kryddor i krämen. Då slår du i dem samtidigt som vattnet. Det kan vara plommon och kanelstång, äpple och timjan, hallon och lite rivet limeskal eller varför inte jordgubbar, rabarber och vaniljstång.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: