Festrest

Buffématen räckte och det blev en del över. Mina beräkningar stämde alltså ganska ok. Det var skönt. Så nu tänkte jag presentera hela buffen och berätta vad jag gjorde mer resterna. Det kommer att bli ett långt inlägg men läs den som orkar.

Oavsett så räckte maten till 30 gäster, detta uträknat på alla gäster oavsett deras ålder och eventuella matintag.

Jag hade gjort kalvrostbiff, köpte en om 3,2 kilo och den räckte utmärkt. Eller, om jag ska vara ärlig köpte jag först en på 2,5 kilo men efter en liten historia med skivmaskinen som resulterade i en massa slamsor inhandlades en ny. Det blev kött över. Något av det har placerats i frysen, visst har ätits som pålägg och visst har förvandlats till pastasås tillsammans med övriga rester.

Festrest till pasta
3 personer

200 g rostbiffrester
2 vitlöksklyftor
5 cocktailtomater
1 msk ajvar
1 handfull persilja
1 tsk Dijonsenap
2 dl kaffegrädde
1 dl cremé fraiché
olivolja
salt
peppar

Hacka rostbiffen och vitlöksklyftorna. Stek snabbt i olja. Dela tomaterna i kvartar och släng ner. Låt fräsa ett tag. Rör ner ajvar, hackad persilja och senap. Slå på grädde och låt koka upp. Ta av från värmen och rör ner cremé fraichén. Smaka av med salt och peppar. Servera med pasta.

Dessutom hade jag fått två varmröka öringar från svärföräldrarna. De vägde kanske ett kilo stycket och tog helt slut. Det sista åts upp för att de var så goda och inte för att det var tal om så mycket hunger.

Så hade jag gjort Tabouleh. Bulgur, persilja, tomat och salladslök bandat i en stor skål. Kokte ungefär 7 dl bulgur, hade i 1 liter (löst packad) persilja som hackades. Blandade ner ca 2 hackades salladslökar och ungefär 600 g cocktailtomater. De var billigare än vanliga tomater därav valet. Det blev över av salladen så att jag kunde skicka lite med mina föräldrar hem och resterna bjöd jag två väninnor på dagen efter.

Den andra salladen bestod av ruccola, stora vita bönor, rödlök och alfalfagroddar. Hade odlat så att jag hade 1 liter groddar, dess gick åt. Kokte dessutom en hel påse vita bönor som jag stoppade i frysen. Tog fram och ändvände ungefär 5 dl kokta bönor. Hade också i 2 rödlökar i skivor och 500 g ruccolasallad. Det blev ungefär lika mycket över som det blev av Taboulehn.

Grönsakspajerna blev det mycket över av. Hade gjort fyra ganska låga pajer i mina pizzaformar. Färdigkavlad smördeg fick utgöra botten. Fyllde skalen med 1 skivad grillad squash, 2 knippor grillad sparris, 2 skivade förvällda morötter och äggstanning på 6 ägg, 6 dl mjölk, 4 msk sommarlängtan, salt och peppar.

Av yoghurten blev det ungefär halva burken kvar, lika så av ajvarn. Dressingen bestående av 1½ dl olivolja, ½ dl citronsaft, 1 hackad vitlöksklyfta, ½ dl hackade färska kryddörter (jag ändvände persilja, basilika och dragon) fanns det mycket kvar av.

Köpte 2 stora brytbröd och det fanns lite kvar på slutet. Skulle uppskatta att 1/3 av det ena brödet fanns kvar. Av ostarna fanns det ganska mycket hårdost och ungefär hälften av dessertostarna kvar.

Som desserter hade jag också gjort lite buffé. Gjorde en stor skål fruktsallad på physalis (en hel kartong gick att få till ett rimligt pris i affären), ett par äpplen, tre galiameloner, 4 bananer och 4 apelsiner. Det tog nästan helt slut.

Bakade också äppel päppel flarn. Delade varje smördegsplatta i 4 delar istället för att göra dem så stora. Gjorde 40 små flarn och hade kanske hälften över. Men de gick att frysa så ingen fara på taket.

Till fruktsalladen och flarnen blandade jag grekisk yoghurt med ½ dl socker och 2 msk vaniljsocker. Av 1 liter yoghurt blev det ca 2 dl över.

Bakade två satser brownies som jag skar i små bitar. Det fanns en hel del kvar på slutet. Till nästa gång ska jag ta fram hälften så mycket behålla resten i frysen. Eftersom de tinar så fort så kan man ta fram efterhand om man är uppmärksam. Bättre att förpacka i små lådor än i stora.

Till sist gjorde jag också vaniljpannacotta på 2 liter grädde, 8 gelatinblad, 1 vaniljstång och 2 dl fruktsocker. Detta pytsades upp i små snapsglas av plast. Gjorde ett 40-tal och fick ungefär 10 över. Helt rimligt. Till vegetarianerna gjorde jag pannacotta på 5 dl grädde, 1½ dl gelésocker multi och ½ vaniljstång. Fungerade bra även det.

Allt som allt är jag extremt nöjd. Det var inte speciellt jobbigt att göra maten, förutom det lilla missödet med skivmaskinen och det faktum att maken blev sjuk i början av veckan. Allt flöt på och jag hade god hjälp i köket!

0 Utläggningar: