Blueberry fields forever

Nu ärmar det sig helg och mitt besökarantal kommer att öka drastiskt genom sökningar på bakpulverbröd. Och believe you me, jag vet hur det är. Det är ganska ofta jag kommer upp på morgonen, vill överraska maken med frukost och inser at brödtillgången är extremt usel. Och om jag skulle dra i gång ett jäsbak skulle maken hinns både vakna, duscha och ta sig till affären innan jag var klar. Räddningen är alltså att slita fram bakpulvret och försöka sig på snabb brödtillverkning.

När man bakar med bakpulver brukar det behövas kallt smör, så att det blir lite scones av det hela. Det var jag inte sugen på. Det här brödet är däremot annorlunda. Jag har haft det i mina gömmor ett tag, ursprungligen är det amerikanskt. Tyvärr är amerikanska bröd av den här typen väldigt söta och påminner mer om kaka. Därför har jag ändrat om i receptet så att det passar min smak. Det drar fortfarande åt det söta hållet och passar bäst rostat med en stark ost på. Det blir som bröd med ost och marmelad, bara det att marmeladen redan finns i brödet. Och om man vill går det säkert att baka bröden med annan tillsats, som kanske äpplen i tärningar och eventuellt lite kanel.

Konsistensen på brödet är en blandning av scones och sockerkaka. Låter märkligt jag vet men det är gott. Nästa gång jag bakar det kommer jag att byta ut lite av mjölet mot grahamsmjöl eller krossade havregryn. Det kan nog bli ännu bättre. När brödet svalnat ordentligt är det lättare att skiva, vilket är en fördel. Det är också godast om man rostar det.



Blåbärsbröd
I limpa

2 ägg
1 dl socker
2,5 dl mjölk
3 msk neutral olja
7,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
2,5 dl blåbär
1 dl nötter

Sätt ugnen på 175 grader.
Vispa upp ägg och socker. Rör ner mjölk och olja. Blanda mjöl, bakpulver, salt och nötter i en annan skål. Rör ner mjölet i äggblandningen och rör tills allt blandats. Vänd försiktigt ner blåbären.
Slå smeten i en smörad form och grädda mitt i ugnen i ca 45 minuter.
Låt brödet svalna innan du skär i skivor och rosta det eventuellt.

Vill du spara brödet går det att ha i kylen några dagar, men inte för länge för då blir det trist.

0 Utläggningar: