En gäst på besök

Lillasyster ringde med ett dilemma som vi löste ganska snabbt över telefon. Och när vi pratade igen lät hennes matlagning så trevligt att jag bad henne skria ett inlägg. Här kommer det. Läs och njut!
____________________________________________________

Inför terminens sista träff med kvinnoföreningen känns prestationsångesten hög. Att ha knytkalas tillsammans med ett helt gäng personer som är ruskigt duktiga i köket är minst sagt inte lätt. Med en tajt budget och dessutom en snar utlandsresa fanns det en önskan om att vara effektiv och inte bara konstruera något gott utan också gärna trolla fram detta något från innehållet i skåp och lådor.

Så sagt och gjort, köttet från en grillad kyckling låg i frysen och med det också en påse pinjenötter och smördeg. Dessutom är många av träffens deltagare barn som älskar allting smått. Piroger var mer eller mindre det givna svaret.

Ringde systern och kollade av, var det möjligt att göra kycklingpiroger med curry? Hon tyckte att det fungerade alldeles utmärkt men rekommenderade mig något sött. Lite äpple kanske? Jag som hyser aversioner mot att gå till affären och inte hade ett äpple i min ägo insåg att jag i alla fall hade massor av russin i skafferiet och det verkade som jag hade ett recept.


Kyckling- och currypiroger med pinjenötter och russin

Köttet från en grillad kyckling
Ca 1-1,5 dl russin
Ca 1 dl pinjenötter
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
curry
paprikapulver
salt
nymalen peppar
smördeg eller filodeg

Kyckling köttet hackades medan pinjekärnorna rostades i en torr panna. Kärnorna ställdes sedan åt sidan och lök och vitlök hackades fint. Löken frästes i olja med kryddorna. Sedan vände jag ner kycklingbitarna och russinen. På med bara några matskedar vatten och låt puttra ihop och bli ganska torrt. Sedan får fyllningen svalna innan man smakar av och kanske kryddar lite extra och slår i pinjenötterna. Efter det kavlade jag smördeg och måttade ut en lagom form med en liten skål. Pirogerna ryms lätt i handflatan och är tänkta som tilltugg på en buffé men storleken är ju bara en smaksak. Pirogerna penslades med vatten och ströddes med svarta och vita sesamfrön varpå de bakades gyllene i ugn i 175 grader. Slutligen provade jag också med lite filodeg, då friterades istället knytena i olja tills de blev gyllene och fick rinna av på papper.

För en gång skull kommer jag nog att göra succé på kvinnoträffen!

0 Utläggningar: