mera mat för mera mys

Så här på alla hjärtans dag är det många som vill överraska sin älskling med hemlagat och mys. Problemet är bara att vår matkultur, som vid dessa tillfällen innebär en trerättersmåltid, inte är kompatibel med mys. Efter en bastant måltid kommer de flesta att falla in i någon sorts paltkoma framför TVn och mysstunden är saga all.

Mitt recept för att få ork till det där myset är istället att ställa fram massor av olika plockrätter. Fördelen med detta är också att du inte behöver oroa dig för vad din älskling gillar, han eller hon kan ju plocka av favoriterna och skippa resten. Dessutom kan man köpa mycket av de olika delarna färdigt, vilket sparar på arbetsinsatsen och ger dig ännu mer energi till att mysa.

Om jag hade varit hemma i kväll hade jag ställt fram några goda ostar, rotsellerisallad, stekt getost (se recept nedan), marinerad paprika i olja (finns på burk), parmesanstekt aubergine, kex, frukt. Beroende på hur hungriga jag och min gäst var hade jag kanske kompletterat med en matvetesallad, några skivor skinka och så bröd så klart. Och efter att vi var lagom mätta hade jag serverat några köpta chokladpraliner och en kopp kaffe.

Den stekta getosten kan förberedas och ställas i kylen så att det bra är att steka den innan servering. Jag utgår ifrån de där smala rullarna om ca 200 g ost som finns i de flesta butiker. Det är alltså inte de vanliga stora rullarna jag tänker på.


Stekt getost
2 portioner

100 g getost på smal rulle
2 msk mjöl
1 ägg
1 dl ströbröd
1 tsk hackad färsk rosmarin
salt
peppar
honung
olja

Skär osten i ½ cm tjocka skivor. Vänd skivorna i mjöl och därefter i uppvispat ägg. Blanda ströbröd, rosmarin, salt och peppar och vänd osten i blandningen. Ställ osten i kylen i minst 1 timme så att den är ordentligt kall när du ska tillaga den.
Heta upp olja i ett stekjärn. Stek osten i ca 1 minut per sida. Lägg upp på ett fat och ringa lite honung över.


Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Jag älskar verklign getost! Jag försöker lära mig att älska rosmarin också, men det går lite segare.. :)

     
  2. Fast du måst ju inte använda rosmarin just här. Det går ju också att krydda med persilja, chili, bara salt och peppar eller varför inte lite citronskal. Prova dig fram med sådant som du hillar.