Gott grönt i rosa och vitt

Sedan jag provade majrova har jag varit frälst. Tycker att det är en helt perfekt ingrediens i sallader. Använder den ganska ofta. Det smakar lite pepprigt och lite svalt. Det är bara så gott.

I förra veckan hade jag en middagsbjudning med mina väninnor. Jag kollade i kokböcker, spanade på nätet och rannsakade mig själv efter något gott att äta. Jag gjorde en citronpasta som jag ska berätta mer om en annan dag. Till pastan gjorde jag marinerade bönor, stampad kål och majrovesallad. Den sistnämnda är inspirerad av Nakna kockens sallader i sin enkelhet och uppbyggnad. Gott är det i alla fall.


Majrovesallad
4-6 personer

1 granatäpple
2 små majrovor
1 handfull persilja
1 handfull salvia
saft av ½ citron
1½ msk olivolja
salt
peppar

Dela granatäpplet och peta ut kärnorna. Skala majrovan och skär i smala stickor. Hacka persiljan och salvian. Blanda granatäpplet, majrovan och örterna.
Blanda citronsaft och olja och krydda med salt och peppar. Häll över salladen.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: