Cool kål

Fick en förfrågan om den stampade kålen jag skrev om här. Det är en kålsallad som jag blev bjuden på under en trevlig middag. Har gjort det ett par gånger och tycker att det är en perfekt sallad eftersom den håller sig i kylen i ett par dagar.

Någon jag pratade med menade att stampad kål var grunden i surkål och att rätt förvaring skulle medföra att jag fick sådan. Fast det är jag inte intresserad av just nu. Stampad kål gör jag för att det inte bara ska hamna tomat, gurka och isberg på tallriken. Dessutom går kryddningen att variera i det oändliga. Den som är lat rör ner en påse färdig örtagårdsdressing bland kålen, den som vill jobba lite mer rör ner andra kryddor. Det är gott att tillsätta lite äpple eller lök om man så önskar. Sist hade jag i Örtkryddor Provençale från Findus i frysen och det åkte ner en matsked sådant. Det gjorde att salladen drog åt pizzahållet men var betydligt mer krispig och god.

Jag ger ett basrecept och så får ni helt enkelt experimentera själv.


Stampad kål

500g vitkål
2 msk olja
1 msk vinäger (välj en sort du gillar)
salt
peppar
1-2 msk kryddor av valfritt slag

Strimla kålen fint och lägg i en skål. Blanda olja och vinäger med salt, peppar och kryddor. Häll dressingen över kålen. Pressa med handen på kålen et par gånger. Sätt därefter kålen i press. Tillexempel genom att placera en tallrik i skålen och sätt en tyngd ovanpå, jag brukar använda min gjutjärnsmortel.
Ställ allt i kylen. Du kan äta av salladen direkt men den är bäst om den fått stå minst ett dygn.
Häll av vätska från salladen innan servering. Låt det som blir över efter måltiden ställ tillbaka salladen i press i kylen. Fortsätt hälla av vätska varje dag.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: