Bönor på en höft

Jag har försökt göra en god bönsallad som liknande den jag fick på folkhögskolan många gånger. Men jag har aldrig kunnat klura ut vad de egentligen hade i den. Bönorna var söta, starka och syrliga på en gång men trots att jag provat alla tänkbara kort så går det inte. Men jag har ätit många bönor i min dag i alla fall. Dock aldrig en så enkelt god som den jag gjorde senast.

En enkel marinad, lite bönor och grönt. Använd det sista av min portlak i blandningen. Den tillför inte så mycket smak men hellre ha den bland bönorna än i soppåsen. Vi åt salladen till köttgryta och ris och det passade bra. Dagen efter åt jag resterna på en knäckeskiva.


Svart bönsallad

1 burk svarta bönor
1½ msk olivolja
1 msk balsamvinäger
1 riven vitlöksklyfta
½ dl hackad persilja
(lite portlak)
salt
peppar

Öppna burken och häll ut bönorna. Skölj dem eventuellt. Hacka persiljan grovt och rör ner (tillsammans med eventuell portlak).
Blanda olja, vinäger, salt och peppar. Slå över blandningen. Låt stå och dra lite innan servering. Salladen blir bar godare dagen efter.



Andra bloggar om: , , , , ,

3 Utläggningar:

  1. Bönor är nog det enskilt bästa livsmedlet, enligt mig. Hur kommer det sig att maten ALLTID är supergod på folkhögskolor? :)

     
  2. Odlade bönor som vid skörd hade fantastiska färger. Lila, blå och knallrosa. När vi sedan förvällde för att förvara så försvann all färg. Tyvärr. Men gott är det i alla fall.

     
  3. Jenny: bönor är toppen liksom mat på folkhögskolor. Fast inte alla skolor... Har vittnen på att den vegetariska maten på vissa skolor är under all kritik. Men annars så--- kanske för att alla känner varandra och att personalen sätter en ära i at laga god mat och dessutom får beröm för den.

    Mams: Det är trist när färgen försvinner. Men... gör den samma om grönsakerna bara ångas? Värt att ta reda på.