Oceaner av tid

Efter en riktigt rolig dag som kursledare hade jag en timme att spendera för mig själv. Ovant för en småbarnsmamma. Nervös och ovan vid ledig tid gav jag mig i kast med middagstankarna och tog mig in i närmsta butik för att kolla in utbudet. Kom hem med rökt hellefisk, dill och squash men inga idéer på vad jag skulle omsätta varorna i.

Matkassen resulterade i en syrlig sallad, kokt ägg och den rökta fisken. Och tänk, det passade dessutom utmärkt med överbliven pepparrotscremé till. Och fisken, hittar du inte hellefisk skulle rökt lax passa utmärkt till.



Syrliga grönsaker med kokt ägg och rökt hellefisk
2 portioner

1 morot
½ squash
½ gul lök
1 msk finhackad dill
1 tsk senap, vanlig svensk söt
1 msk balsamvinäger (jag hade vit men andra sorter fungerar fint)
2 msk olivolja
2 ägg
100 g hellefisk
salt
peppar

Skiva moroten tunt och förväll den i saltat vatten. Skiva squashen och låt den ligga i vattnet i ca 30 sekunder. Häll av vattnet från grönsakerna. Skiva löken tunt och blanda med resterande grönsaker. Blanda senap, finhackad dill, vinäger och olja. Smaka av med salt och peppar. Häll över grönsakerna och rör om. Ställ kallt ca 1 timme.
Koka upp vatten och koka äggen i 6 minuter. Lägg upp salladen på tallrikar, lägg på fisken och skalade halverade ägg. Servera eventuellt med en kall cremé fraichesås smaksatt med pepparrot.


Maken som vägrar vinäger fick sin fisk serverad med en enkel risotto. Vitlök, morot och gul paprika var grunden. Fiskbuljong och vitt vin vätskan. Gott tyckte maken som lät sig väl smaka.




0 Utläggningar: