Ätliga experiment

Jag älskar ost. Krämiga, gula, milda, vita, starka, skarpa, jag älskar ost helt enkelt. Maken däremot är inte alls lika ostintresserad. Han håller sig till färskost med vitlök och mellanlagrad prästost. Iband kan man fresta honom med lagrade hårdostar men aldrig i någon större kvantitet.

Försöket med sommarosten gick inte heller hem hos maken. Han gillar varken selleri eller ättiksgurka och genast han förstod att det var ingredienser i osten så var han tveksam till att smaka. Men skam den som ger sig tänkte jag och fortsatte att experimentera med olika smaksättningar på färskost. Har gjort flera enkla varianter med både hemmagjord och färdigköpt färskost. Det här är en av dem jag gillat bäst. För att få den lite rundare smaken av flödeosten, som jag tyckte var onödig att köpa om bara jag skulle äta av experimentet, rörde jag ner lite grädde i ostsmeten. Det gick riktigt bra.


Färskost med dill och persilja

200 g färskost (typ philadelphia)
1½ msk grädde
½ vitlöksklyfta
2 msk finhackad persilja
1 msk finhackad dill
skal av ½ citron
svartpeppar

Mosa osten i en skål tillsammans med grädden. Riv ner vitlöken. Blanda i resterande ingredienser. Blanda väl. Smaka av med mer peppar och kanske lite salt.


Andra bloggar om: , , ,

2 Utläggningar:

  1. Min man gillar inte heller samma mat som jag. Jag tycker om att variera kosten och experimentera medan han föredrar den vanliga husmanskosten som man åt förr i tiden.

    Nåja, vi har varit gifta i mer än 45 år så ge inte upp!

     
  2. Nä, ge upp ska man inte göra. Och döm om min förvåning när jag kom hem med en stark ostbit förra fredagen och maken både vågade på sig en smakbit och gillade den.

    Häftigt att ni varit gifta så länge!