En ny världsordning

Vi har fått ett tillskott i familjen. Jag har blivit moster till en mycket vacker pojke vid namn Idris. Han är ett perfekt paket av lycka även om han ibland orsakar sina föräldrar viss ångest med matvägran, skriksessioner och överfulla blöjor. Men vad gör väl det när han luktar bebis och viftar med sina små händer.

Men familjens nyaste har också ställt till det lite. Med bar aett barn och fyra vuxna kunde vecko- eller månadsinköpen av mat klaras av ganska enkelt med bilen. Nu däremot får vi inte plats längre. Därför har en ny världsordning inträtt och någon av de vuxna får stanna hemma med barnen när de övriga ger sig iväg på matanskaffningsuppdrag.

Den här veckan var det jag som var hemma med godingarna och det var jag mycket nöjd med. De är två riktiga sötnosar och de ställde inte till nämnvärt med problem. Desto större trubbel hade maken som skulle försöka tyda min inköpslista. Han lyckades med nästan allt men till min fasa saknades Mango Chutney.

Lillasyster firar födelsedag idag och jag har bjudit hem bland annat dem på middag. Jag har dessutom lovat att servera Mango Chutney kyckling. Och som namnet, och receptet, antyder är mango Chutney en ganska tongivande ingrediens i samanhanget. Och att ge sig ut i snön med barnet och dessutom massor kvar att göra innan gästerna kommer är inget alternativ. Det här blev lösningen


Mango Chutney

2 mango
rapsolja
1 tsk brunt senapsfrö
1 tsk korianderfrön
1 tsk finhackad chili
1 dl socker
1 msk vinäger
½ dl vatten

Skala och dela mangon i mindre bitar. Hetta upp rapsolja i en kastrull och häll ner senapsfrö, korianderfrön och chili. Låt fräsa lite kort. Häll på mango och låt den fräsa med. Häll därefter på socker, vinäger och vatten.
Låt koka i ca 15 minuter, skumma om det behövs.
Häll upp i en ren burk och förvara i kylen.

0 Utläggningar: