Sill i dill utan dill


Julfirande har redan börjat för vår del. Igår var det firande med makens släkt. I år ska jag bara ta det lugnt, gå på andras bjudningar och öppna paket. Det känns väldigt behagligt måste jag säga. Det enda jag egentligen ska göra är att se till att familjen får någon form av julbord i hemmet under jul- och annandagen. Och det är ett ganska enkelt bestyr. Jag bor med två kräsna herrar som har mycket små krav på livet. Det betyder att vi på vårt bord ska ha:

Sill
Ägg
Kallrökt lax
Gravad lax
Räkor
Skinka
Rotsellerisallad
Broccoli (barnets givna favorit)
Köttbullar
Revben
Prinskorv
Jansons frestelse
Ost
Bröd
Smör
Vindruvor

Ganska enkelt och väldigt lite av varje. När det gäller sill, Jansons frestelse och den mesta laxen är det bara jag som äter. Problemet är ju att jag får äta dessa saker i flera dagar för att det inte ska behöva gå hädan i sopkorgen. Samtidigt vill jag ha variation. Min lösning är att köpa en liten burk löksill. Denna burk delar jag därefter upp i mindre skålar och smaksätter. En variant behåller jag som den är men så gör jag också två andra smaksättningar vilket gör att jag har ett fullmatat sillbord utan så många rester. Det blir ungefär fyra bitar sill per smak och det klarar jag av att äta upp inom rimlig tid.


Minisill med curry eller vitlök

½ dl cremé fraiche
1 msk majonnäs
1/3 burk löksill

Smaksättning1
Vitlök efter smak (två drag på rivjärnet blev fint för min del)
½ tsk Dijonsenap
salt och peppar

Smaksättning 2
1 tsk curry
1 msk rivet äpple
ca 1 cm purjolök
salt och peppar


Blanda cremé fraiche och majonnäs. Rört ner en av de smaksättningar som du vill ha. Finhacka eller riv ingredienserna. Rör om ordentligt och smaka av med salt och peppar. Dela sillen i lagom bitar och rör ner i rörorna. Låt stå ett par timmar i kylen.


Andra bloggar om: , , , , ,

0 Utläggningar: