Fråga lund eller som en liten gumma kan gno

Det fanns en gång ett TV-program som hette Fråga Lund. Tittarna skrev in och ställde frågor av varierande karaktär till en panel bestående av lundensiska professorer. Det var ett roligt program. En gång skrev jag och lillasyster med pappas hjälp till programet. Vi undrade varför det kittlades ibland. Alltså när man tykcer att det kliar utan synbar anledning. Vi fick svar!

Jag har i dagarna formulerat ännu en fråga till denna hjärntrust. Finns det någon yttre gräns för hur mycket en man, en liten busunge och en jäsdeg kan smutsa ner? De vise män och kvinnor jag hittills frågat säger nej och jag är böjd att hålla med efter ett par timmars köksstädning. Maken ägnade sig åt en bakorgie under helgen och även om jag nu låter negativ var det faktiskt mödan värt. Om han lovar att göra om det ska jag gladeligen städa köket. Jag fick både sovmorgon och nybakade frukostbullar nämligen.

Den som då har städat köket intensivt kan också behöva en god middag och även detta förunnades jag med, fast jag lagade den själv. Det här är ingalunda mitt recept utan ett stulit sådant. Jag har fått det av pappa som i sin tur fått det av någon och så vidare. Problemet är bar att jag alltid lyckas göra av med mina avskrifter och därför måste ringa fadern varje gång denna delikata rätt ska tillagas. Den här gången var det dock stört omöjligt att få receptet eftersom innehavaren var inlagd på sjukhuset. Men eftersom nöden är uppfinningarnas moder gjorde jag lite på frihand och lyckades ganska bra. Hur nära originalet jag ligger vet jag inte men det här blir vad jag gör till nästa gång, såvida jag inte får tag i min receptdealare.


Mango Chutneykyckling
6 portioner

1 kg kycklingfilé
1 msk curry
5 dl vispgrädde
1 tsk sambal olek
½ brk mango Chutney (ca 1½ dl)
1 röd paprika
salt
peppar

Värm ugnen till 225 grader. Stek kycklingfilén och skär den i lagom bitar.
Vispa grädden och blanda med curry, sambal olek, mango chutney, salt och peppar.
Skär paprikan i mindre bitar. Blanda med kycklingen i en ugnsfast form. Bred gräddblandningen ovanpå. Gratinera i ca 20 minuter eller tills gratängen fått fin färd. Servera med ris.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: