Hemma hos... mig

I Lund, precis vis AF-borgen finns lunchrestaurangen ”Hemma hos Greken”. Det är ett bra ställe för den hungrige studenten eftersom det är rejäla portioner tille tt billigt pris vilket passar en skral kassa alldeles utmärkt.

Jag gick inte dit ofta under studenttiden men tillräckligt ofta för att få några favoriter. Linssoppan är en höjdare tillexempel. En god grönsaksgryta har också etsat sig fast i mitt minne och jag har gjort mina variant ett par gånger. Den kan serveras som hos greken med en pastasallad blandad med yoghurt, med en bit kyckling eller som vegetarisk ensamrätt med en bit bröd. Det är gott vilket som. Jag brukar ta de grönsaker som finns i frysen just då och länga ner men dill och brysselkål tycker jag är ett måste.


Gryta som hos Greken
4 portioner

12 små potatisar
1 burk krossade tomater
4 msk hackad dill
100 g brysselkål
150 g gröna bönor
2 vitlöksklyftor
olivolja
salt
peppar


Förkoka potatisen så att den är nästan helt mjuk. Riv vitlöken och fäs den i olja i en gryta. Häll på grönsakerna, dela dem i bitar om de är stora. Rör ner tomaten och potatisen. Häll på dill. Salta och peppra. Låt koka upp och puttra tills grönsakerna är tinade och klara och potatisen känns mjuk.





Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: