Pepparkaksincidenten även känd som popcornkriget

Barnets isolering håller i sig. Han får fortfarande inte vara på dagis. Och i takt med avsaknaden av dagis växer tristessen och längtan efter en vän. Och som genom ett under upptäckte vi att även grannpojken var hemförlovad på grund av sjukdom men nästan helt frisk han också. Lyckan var gjord. Jag skrudade mig i temobralla och drog ut de två små godingarna i snön.



Efter en god stunds lek var vi både kalla och trötta så det fick bli en liten stunds film i soffan under en filt. Vi poppade lite popcorn och tog fram pepparkakor och saft. Under tiden filmen rullade passade jag på att jobba lite. Och när jag återvände till köket möttes jag av en syn som jag sent ska glömma. Popcorn och söndersmulade pepparkakor över hela golvet. Utspilld saft både i och bredvid soffan och två mycket upplivade herrar som satt mitt i röran och knaprade pepparkakskanter och kalla popcorn. Och så hade de hunnit rita en stor och fin teckning med tuschpenna på golvet.


Jag insåg det lönlösa i att skälla på dem utan skrattade hjärtligt och tog fram dammsugaren. Pojkarna fick hjälpa till att städa och var riktigt duktiga på det. Sedan torkade vi golvet med rengöringsmedel och fick bort varje uns av den fina teckningen. Och nu har jag för första gången i mitt liv gjort en egen pepparkaksdeg. De som förolyckades var gjorda på köpedeg.

Och med den här fantastiska utsikten, levande ljus på bordet och julmusik i högtalarna lyckades vi göra ungefär 5 pepparkakor. Sen ville barnet hellre titta på TV och leka studsboll än att ägna sig åt pepparkakstillverkning. Han fick som han ville så bakade jag och pappan på.


Receptet kommer ursprungligen från dagis men jag har modifierat det för att passa min smak. Och det blev ungefär 150 pepparkakor, några stora och andra små. Hade nog kunnat bli mer men med ett barn i köket så räcker inte alla degbitar så långt.


Pepparkakor
Ca 150 pepparkakor av blandad sort

225 g socker
225 g smör
225 g ljus sirap
¾ dl grädde
8-9 dl vetemjöl
1 tsk nejlikor
1 tsk kanel
1 tsk ingefära
½ tsk kardemumma
2 tsk bikarbonat

Koka upp socker, smör, sirap och grädde i en kastrull. Blanda mjölet, kryddorna och bikarbonaten. Rör ner i sirapsblandningen. Rör ihop till en deg. Lägg över i en skål och ställ kallt, minst 12 timar gärna mer.

Tag ut degen i rumstemperatur ett par timmar innan det ska bakas.

Dela degen i botar och knåda ordentligt innan du börjar kavla. Kavla därefter ut tunt, tag ut figurer med mått och lägg på plåtar. Grädda i 200 grader i 3-5 minuter.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: