Sextonde luckan - 16 december

Den som gärna spar han har
En massa torra bullar kvar
Använd dem på ett nytt sätt
Och håll dig båda glad och mätt


Maken envisades med att vi ändå skulle göra några ”vanliga” lussekatter. Det gjorde vi så klart och nu har vi en påse lussekatter i skåpet som ingen egentligen vill äta. Det är bara att erkänna att lussekatter ska ätas pinfärska och därefter är de trista torra brödbitar som alla helst undviker.

Jag tröttnade på dessa gula tråkbitar. Jag tycker nämligen att det är synd att vi stoppar världens dyraste krydda i en deg som ändå inte äts upp. Därför experimenterade jag lite med bullarna och fann en god kombo som kommer att ätas fler gånger i dethär hushållet, åtminstone så länge vi har lussekatter i skåpet.

Jag använde de tomater som fanns i kylen. Och eftersom vintertomater är ganska trista marinerade jag dem först. Det blev lyckat och säger egentligen bara att en massa trista ingredienser kan bli riktigt välsmakande om dem kombineras.


Lussekattsbruscetta
8 st

4 lussekatter
3-4 tomater
1 vitlöksklyfta
1 msk olivolja
2 tsk balsamvinäger
salt
peppar


Del lussekatterna på mitten. Rosta dem i ugnen eller på en stekpanna. Den som önskar kan pensla bullarnas snittytor med lite olivolja innan stekning.
Hacka tomaterna och riv vitlöken över. Blanda ner olivolja och balsamvinäger. Salta och peppra.
Lägg lussekatterna på ett fat och häll tomatsalladen över.


Andra bloggar om: , , , , ,

0 Utläggningar: