Femtonde luckan - 15 december

Denna goda rätt dig fresta
Passar bra när du vill festa
Bjud på både fru och far
Smakar bra för vegetar

Jag läste någonstans i förbifarten att det är kvinnor mellan 15 och 30 som helst äter jansonsfrestelse. Det stämmer åtminstone på mig. Jag tycker att ser är superbt gott. Varje år gör jag en liten form till mig och en liten form till maken. Makens form är helt vegetarisk eftersom han har fått för sig att han inte äter ansjovis. Att han vill ha den vegetarisk passar dessutom perfekt om det skulle passera någon hungrig vetegarian under julen. Det känns bra att kunna bjuda på något gott för dem som har andra matpreferenser än mig också.

Föresten så gör jag min jansson utan ströbröd så att svärmor kan tillåta sig en smakbit hon också.


Veggojansson

8 potatisar
1 gul lök
2 dl grädde
1 dl mjölk
2 msk smör
5 krydpepparkorn
½ tsk kanel
½ tsk ingefära
5 kryddnejlikor
salt
peppar

Sätt ugnen på 175 grader.
Skala och strimla potatisen fint. Skiva löken tunt. Koka upp grädde och mjölk tillsammans med kryddpeppar, kanel, ingefära och kryddnejlika. Varva potatis och lök i en form. Sila av gräddenblandningen och häll den över gratängen. Klicka över smör. Gratinera i ca 1 timme, eller tills potatisen är mjuk.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: