Gäst på besök igen

För lite mer än ett år sedan skrev jag om Lahm lhalou. Då firade vi bröllop på avstånd. Eftersom de unga tu nu befinner sig i Sverige var det dags för den svenska familjen att fira på riktigt med föremålen på plats. Mamma och pappa bjöd in alla syskon och släktingar på baluns och det var ett riktigt lyckat tillfälle. Efter en alkoholfri drink fick vi mammas underbara laxsallad med melon och bröd. Till varmrätt kalvgryta och ris och som avslutning mandelgratinerade päron och glass.

Till kaffet serverades en riktigt god tårta. Här måste dock ett varningens finger höjas för den oinvigde. Muslimer äter naturligtvis inte griskött och eftersom 90 procent av gelatinet som framställs i världen kommer från gris är det också uteslutet i en muslimsk kost. I många tårtor som går att beställa på svenska konditorier ingår gelatin för att stabilisera grädden. Ska man bjuda tårta på muslimer gäller det därför att kolla av så att den är halal.


Men, åter till maten. De flesta gästerna försökte avkräva mamma på receptet till kalvgrytan och det kan jag förstå och snäll som hon är så skrev hon in det i mina kommentarer. Så här skrev hon:

_____________________________________________________________________
Jag har förstått att vinäger fungerar för muslimer här kommer ett recept som jag funnit någonstans men modifierat för att passa min smak. Jag har även testat med lammstek som jag skar riktigt fin från hinnor.

Mammas kalvgryta

4 - 6 personer

600 gram kalvkött (innanlår)
1 gul lök
1 stor vitlöksklyfta
salt och peppar
1 krm kanel
1/2 tsk paprikapulver
1 msk balsamvinäger
1 msk äppelgelé
2 1/2 dl vatten
1 msk grönsaksfond
1 msk vetemjöl
1 dl matlagningsgrädde
1/2 liten squash

Köttet skärs i fina grytskivor
Löken hackas. Bryn och krydda med salt och peppar.
Lägg över i gryta och slå på vatten, gelé och fond. Låt koka under lock i ca 40 minuter. Red med mjöl och slå i grädde. Låt koka upp. Smaka av.
Hacka och fräs squash. Blanda ner i grytan.
Servera med couscous eller ris, sallad och bröd


Andra bloggar om: , , , , , ,

0 Utläggningar: