Konverterat till halal

För ett par år sedan köpte jag hem en paket kyckling kryddad med en blandning som kallades Valencia. Det var en blandning med bland annat saffran. Efter lillasysters tips brynte jag kycklingen och blandade den med cremé fraichè. Sedan serverade jag med färsk bandpasta. Det var en bra helgrätt. Dock verkar det inte som denna kyckling längre går att få tag på trots att jag ibland kan längta efter det.

Alltså tyckte jag att lyckan var gjord när jag hittade en burk från Arla som såg lovande ut. Det visade sig att den var precis så god som man kunde önska sig. Problemet är bara att det är tillsatt vin i röran vilket gör att jag inte kan bjuda den på den muslimska delen av familjen. Nu har jag dock löst problemet genom att experimentera fram en egen variant. Det är inte längre lika snabbgjort som att bara röra ner en färdigkryddad gräddmassa men det är inte svårt heller.


Saffranskyckling
4 portioner

4 kycklingfiléer
1 gul lök eller en bit purjolök
1 msk tomatpuré
1 tomat
1 krm vinäger
1 vitlöksklyfta
1 tsk socker
½ pkt saffran
½ tsk timjan
1 brk Crème fraiche
smör
olivolja
salt
peppar

Hacka löken och bryn den i en panna i lite smör och lite olja. Skär kycklingen i mindre bitar och bryn även denna. Rör ner tomatpuré och vinäger. Riv över vitlöken. hacka tomaten och rör ner. Strö över saffran, timjan, socker, salt och peppar. Rör ner cremé fraiche och låt koka upp. Puttra tills kycklingen är klar. Smaka av med salt och peppar. Servera med pasta eller bara en god sallad.



Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Jag har förstått att vinäger fungerar för muslimer här kommer ett recept som jag funnit någonstans men modifierat för att passa min smak. Jag har även testat med lammstek som jag skar riktigt fin från hinnor.
    4 - 6 personer

    600 gram kalvkött(innanlår)
    1 gul lök
    1 stor vitlöksklyfta
    salt och peppar
    1 krm kanel
    1/2 tsk paprikapulver
    1 msk balsamvinäger
    1 msk äppelgele
    2 1/2 dl vatten
    1 msk grönsaksfond
    1 msk vetemjöl
    1 dl matlagningsgrädde
    1/2 liten squash

    Köttet skärs i fina grytskivor
    Löken hackas. Bryn och krydda krydda med salt och peppar.
    Lägg över i gryta och slå på vatten, gele och fond. Låt koka under lock i ca 40 minuter. Red med mjöl och slå i grädde. Kok upp. Smaka av.
    Hacka och fräs squash. Blanda ner i grytan.
    Servera med couscous eller ris, sallad och bröd.

     
  2. Det där riktigt gott ut! Saffran är smaskens!
    :-)