Öl med vispgrädde till

Eftersom vi ändå är inne på chokladtårtaspåret måste jag dela med mig av en annan variant. Maken hade köpt hem öl som intogs till fredagskvällens middag. Han hade köpt hem några olika sorter, däribland en Guinness. Jag tycker om att dricka en god stout men den här kvällen blev det för mycket och magen hade inte orkat med en så mäktig och mättande öl. Den blev alltså kvar i kylen.

Några dagar senare läste jag på en amerikansk site om någon som bakat chokladkaka med Guinness. Saken var klar, jag skulle göra det samma. Och sagt och gjort .Det här är alltså min variant av en chokladtårta med ölsmak. Det blev mot förmodan gott. Det blev lite brödigt, som man kanske kan vänta sig, men det blev också en djup chokladsmak som tilltalade oss båda mycket.

Chokladtårta med Guinness
12-15 personer

Botten
100 g margarin eller smör
1 ½ dl Guinness
2 ägg
3 dl socker
1 ½ tsk bakpulver
1 dl kakao
3 dl vetemjöl

Glasyr
50 g smör
½ dl kakao
2 msk Guinness
4-5 dl florsocker

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret. Blanda under tiden samman ägg och socker. Rör ner resten av ingredienserna i ägg och sockersmeten. Blanda väl. Häll i smörad och bröad springform och grädda i ca 40 minuter eller till en provsticka visar att kakan är torr. Stjälp upp kakan och låt den vila.

Blanda samman alla ingredienserna till glasyren. Dela kakan, bred hälften av glasyren på bottendelen av kakan. Lägg på resterande kaka och täck med glasyren. Dekorera tårtan så som du önskar och ställ kallt till serveringen. Servera gärna med en klick vispad grädde.


Andra bloggar om: , , , , ,

0 Utläggningar: