Enkel pytt gör ingen putt

Bakning tycks ha varit den senaste tidens genomgående röda tråd och jag, som såklart sitter på all information, vet att det kommer att bli mer av den varan. Jag har mycket att dela med mig av. Men först måste jag nog ta och bryta av med lite riktig mat också. För vi äter inte bara kaka och tårta i det här hushållet.

Senast vi var och handlade fick en paket lammfärs följa med i korgen. Den var hyfsad i pris och såg riktigt fin ut, dock fanns det ingen egentlig plan på vas som skulle göras med den. Efter en stunds funderade gjorde jag starka köttbullar kryddade med vitlök, timjan, rosmarin och peppar. De blev goda. Så återstod då tillbehöret. Det blev en god grönsakspytt och en kall sås med vitlök och fetaost. Pytten var det som höjde rätten rejält i sin enkelhet och den kommer att serveras ofta i vårt hushåll.


Grönsakspytt
4 portioner

2 morötter
1 aubergine
6 champinjoner, färska
1/4 blomkålshuvud
1 rödlök
1 handfull sugar snaps
1 handfull bladpersilja

skär morötterna i stavar, tärna auberginen och skär svanpen i kvartar. Dela löken i klyftor och skär ärtorna i något mindre bitar. Dela blomkålen i buketter. Fräs allt sammans i lite olivolja. Lättast går det om man gör det i omgångar och blandar allt i slutändan. Krydda med salt och peppar. Strö hackad persilja över innan servering.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: