God och enkel middag

När jag var liten hände det att mamma gjorde mousakka. Det var ingen favorit hos mig och lillasyster eftersom hon hade rödvin i köttfärsen. Vi tyckte att det smakade förfärligt. När vi växte upp ändrade vi oss och åt en massa av den här rätten.

För några dagar sedan pratade jag och maken om just mousakka och vi kom fram till att båda gillar det. Jag hade dock inte potatis i min, vilket mamma brukar ha, och jag uteslöt vinet eftersom jag inte hade något hemma. Smaken blev alltså inte som jag tänkt men ändå så god att jag kommer att göra det fler gånger. Att jag dessutom gjorde en separat liten rätt, med samma ingredienser (inget salt) men annorlunda tillagning till den unge herrn var ett plus. Han tyckte att det var en toppenrätt och åt så att det stod härliga till. Mousakka kommer att stå på menyn flera gånger i vårt hushåll.

Föresten, man måste inte ha cheddar i såsen, en annan smakrik ost passar lika bra. Och den som vill göra rätten helt vegetariskt kan använda Quorn istället, fast mindre eftersom den inte krymper under tillagningen.


Mousakka
4 portioner

2 stora auberginer
1 lök
2 vitlöksklyftor
500 g färs (lamm är bäst, nötfärs går och så quorn för vegetarianer)
1 tetra passerade tomater
ev lite vatten
2 tsk örtkryddor
olivolja
salt
peppar
bechamélsås med ost (klicka här för recept)
riven feta
riven parmesan

Sätt ugnen på 175 grader.
Skiva auberginen. Fräs den lite i olivolja Lägg skivorna så att de täcker botten på den form du tänkt använda.
Hacka lök och vitlök och fräs i olivolja tillsammans med färsen. Häll på passerade tomater, salt peppar och örtkryddor (välj vad du gillar, jag tog oregano och basilika). Späd eventuellt såsen med lite vatten.
Häll köttfärsröran över auberginen. Täck med ett nytt lager aubergineskivor. Häll över bechamélsås och strö över riven ost. Jag tog lite fetaost och lite parmesanost.
Grädda i ca 50 minuter.



Andra bloggar om: , , , , ,

3 Utläggningar:

  1. tack *rodnar*

    hmm hatade moussaka när jag var yngre..mamam o pappa lyckades aldrig få potatisen mjuk utan den blev krispigt hård...blä

    kram

     
  2. Älskar moussaka! Nu var det längesedan, får nog testa ditt recept!

     
  3. Gör det Lina, gör det!