Mac 'n Cheese

Det finns något speciellt med Macaroni and Cheese, en mystik som har följt mig länge. I amerikanska filmer är rätten en återkommande klassiker och vad jag har förstått är det en favorit på många middagsbord ”over there”. Jag hade inte ätit det tidigare men nu trillade över ett klassiskt recept. Eftersom det fortfarande fanns cheddar i frysen var det ett alldeles lagom experiment för mig.

Dock måste jag säga att jag är mycket besviken. Det var inte äckligt, men inte heller över sig gott. Jag kommer inte at göra det fler gånger. Då är det bättre att lägga ner lite tid på att göra riktigt goda stuvade makaroner eller någon mer smaklig pastagratäng om andan skulle falla på. Men, nu vet jag i alla fall att Mac ’n Cheese inte är häftigare än en rudimentär makaronilåda a la skolköket.

Den som själv vill testa kanske kan ha behållning av det recept jag använde. Bild får ni leva utan eftersom den här rätten inte var speciellt fotochenique.


Mac ’n Cheese
4 portioner

7,5 dl kokta makaroner
2 msk smör
2 msk mjöl
2,5 dl mjölk
2 dl cheddar
peppar
paprikapulver

Gör en bechamel av smör, mjöl och mjölk. Rör ner osten och låt den smälta smaka av med peppar. Varva makaroner och ostsås i en form. Strö lite paprikapulver på toppen. Gratinera i 225 grader i ca 15 minuter, tills den fått färg och osten börjat bubbla.

2 Utläggningar:

  1. Hej. Jag bor "over there" och måste bara säga att ditt recept på mac n cheese är inte alls vad man är van vid här. Här köper vi det i 2-4port. förpackingar och tillagar på inget mindre sätt än: koka pastan, häll pulvret över den färdigkokta pastan med 3-6msk mjölk och 1-2msk margarin, rör en stund tills allt är blandat och sen upp på tallriken och vips så är det färdigt för att åtas. Jag tycker att det är lite sisådär gott, men barnen älskar det.
    Sen finns det säkert någon mac n cheese som du tillagar i ugnen, men det är inget som jag har stött på. Trevlig blogg. //Mikaela

     
  2. Oj, den här kommentaren har jag inte sett tidigare. Anledningen till att jag säger att det är ett klassiskt recept är att det kommer från min ärvda amerikanska kokbok. Det finns en massa anteckningar i kanten och sidan är tydligt tummad. Det här har tydligen varit ett favoritrecept hos kokboksägaren. Tack för att du gillar bloggen.