3 sätt med en rätt

Jag gillar, vilket kanske framgått här och här, kål. Det är gott, mättande, nyttigt och billigt. Och så kan man göra så många olika saker med en och samma råvara. I hushållet är jag dock ensam om att gilla de flesta kålsorterna. Maken kan på sin höjd äta vitkålen på kålpudding. Och när jag nu senast köpte hem ett nät brysselkål gick fantasin på högvarv, hur skulle kålen piffas upp så att hela nätet gick åt innan jag stod med en rutten illaluktande grönsaksmassa längst ner i kylen.

Nötig brysselkål
1 portion

1 handfull brysselkål
4 hasselnötter
4 halva valnötter
1 tsk smör
salt
peppar

Ansa och koka kålen knappt mjuk. Hacka nötterna grovt. Häll av vattnet från kålen blanda ner smör och låt det smälta. Salta, peppra och strö över nötterna.


Citronkryddad brysselkål
1 portion

1 handfull brysselkål
rivet skal från ½ citron
salt
peppar
olivolja

Ansa och koka kålen knappt mjuk. Häl av vattnet och blanda kålen med citroinskal, salt, peppar och lite olja.


Följande recept såg jag på en amerikansk site. Gjorde min egen variant som jag gillade skarpt. Den var både god och enkel.


Balsamikogrillad brysselkål
1 portion

1 handfull brysselkål
2 tsk olivolja
1 tsk balsamvinäger
1 msk hasselnötter
salt
peppar
riven parmesan
rivet citronskal

Sätt ugnen på 200 grader. Ansa brysselkålen och dela den i kvartar. Blanda olja, vinäger, salt och peppar i en skål. Rör ner kålen och nötterna. Häll upp i en ugnsfast form och baka i 25 minuter. Blanda den varma kålen med rivet citronskal och riven parmesan.



Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: