Hetta i regnet

Maken bjöd hem några goda vänner på rollspelskväll och jag lovade att stå för maten. Bestämde mig för att göra en indisk gryta. Mest för att polisen i min deckare fick ett akut sug efter indisk mat och det smittade mig. Som vanligt så gör jag inga anspråk på autenticitet men det smakade bra ändå.


Kycklingcurry
4-6 portioner

2 rödlökar
1 bit ingefära (kanske 5 cm med skal)
1 msk garam masala
1 msk gurkmeja
1 tomat
salt
1 röd chili
900 g kycklinglårfilé
1 dl vatten (ev mer om det behövs)
smör
1½ dl yoghurt

Skala löken och dela i grova bitar. Skala ingefäran och dela och kärna ur chilin- dela tomaten i botar Häll ner i en mixer tillsammans med de torra kryddorna och mixa till en slät pasta.
Bryn kryddpastan i lite smör. dela Kycklingen i mindre bitar och rör ner. Rör efter ett par minuter ner lite vatten i blandningen och låt grytan puttra en stund. När kycklingen är klar och grytan gått ihop, rör ner yoghurten. låt allt bli varmt och servera.

Jag serverade med ris, rostad kokos och marinerad squash.





0 Utläggningar: