Semesternöjen

Jordgubbarna kostade tio kronor litern och gick inte att motstå. Att jag har fullt i kyl och frys hindrade mig inte heller från att göra flera andra tiokronors-fynd. En god valnötsost och en perfekt mogen brie var åkte också ner i varukorgen.

De jordgubbar som redan tronade i kylen behövde jag göra något åt ganska omgående efter mina nyinköp. Därför åkte de tillsammans med fjolårets skörd av röda vinbär ner i en gryta. Drog helt enkelt igång ett saftkok. Vinbärssaft har jag gjort förut men den här gången testade jag ett annat sätt. Mindre socker behövdes eftersom jordgubbarna var så söta. Men det betyder ju också minskad hållbarhet. Fast jag tror att den tar slut snabbt så det ska nog inte vara något problem.

Saft på röda bär
Ca 1,5 liter outspädd saft

1 liter röda vinbär
1 liter jordgubbar
1 liter vatten
4 dl socker
ev 1½ krm natriumbensoat

Häll bären och vattnet i en kastrull. Kolla igenom bären efter eventuella småkryp och annat trist. Men man behöver inte repa vinbären eller snoppa jordgubbarna. Låt alltsammans koka upp. Skumma om de behövs. Låt saften småkoka i ca 15 minuter. Sila den därefter genom en saftsil (har du inte en sådan fungerar ett durkslag med en kökshandduk fint även om handduken inte kommer att var så trevlig efter.
Rengör kastrullen och häll tillbaka den silade saften. Tillsätt sockret och låt koka upp igen. Skumma av. Rör ut natruiumbensoat i lite av saften och rör ner i grytan. Häll sedan saften på väl rengjorda och varma flaskor.

Späd ca 1 + 2.


Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: