Ljummen somamrsallad

En av dessa varma kvällar behövde vi någon mättande men ändå svalkande middag. Jag kom att tänka på något jag läst i en Ica Buffé. Eftersom jag gjort av med tidningen och inte orkade tända datorn i det otroligt varma arbetsrummet fick det bli sallad ut minnet. Det gick bra även om det inte blev likadant. Smakade riktigt bra och kommer att upprepas.

Det blir bara en receptskiss utan mängder eftersom jag tycker att det är onödigt. Det du gillar tar du mer av och det du inte gillar kan du skippa.



Ljummen lax och räksallad

Ruccolasallad
Alfalfagroddar
Körbärstomater
Riven stark ost (jag använde Allerum präst)
Kokt nypotatis, ljummen
Färsk sparris
Färska små rödlökar
Rädisor
Kallrökt lax
Handskalade räkor
Peppar

Bottna salladsskålen med ruccola och alfalfa. Förväll sparris, rädisor och lök i ordentligt saltat vatten. Dela grönsakerna och potatisen i grova bitar. Lägg på salladen. Skär tomater och lägg över salladen. Strimla laxen och tillsätt den och räkorna till salladen. Strö på osten och riv lite svartpeppar över. Blanda runt. Servera med en god dressing.


På bilden syns inte den dressing vi använde men jag blandade cremé fraichè, majonnäs och en ordenlig hög pepparrot, salt och peppar.


Andra bloggar om: , , , , ,

0 Utläggningar: