Goda snacks till snack

På den årliga midsommarfesten på mitt jobb blev vi bjudna på ett riktigt gott drinktilltugg. Gröna oliver hade bakats in i en riktigt frasig ostmättad deg. Jag såg naturligtvis till att få tag på receptet. Dessa små godingar kallades för Tottelottas frestelse eller ostoliver. Någon kallade föresten dem för danska ostefiduser också.

Jag bakade och bjöd på dessa godingar på midsommarafton. De hade en försvinnande åtgång vilket alltid är uppskattat. Och ja, min vana trogen var jag tvungen att ändra om i receptet lite. Här kommer min variant.



Ostoliver
30 st

150 g lagrad ost (jag använde västerbotten)
50 g smör
1,5 dl vetemjöl
½ tsk cayennepeppar
30 kärnfria gröna oliver

sät ugen n på 200 grader. Riv osten och rör ihop den med smöret. Rör ner mjöl och peppar i ostblandningen. Knåda ihop till en deg.
Dela degen i 30 lika stora bitar. Baka in en oliv i mitten av varje degbit och rulla till en boll. >Lägg på bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 15 minuter.
Ta ut och låt svalna.
Snacksen är godast om de äts samma dag eftersom de då blir frasiga och lite knapriga. Men de kan förvaras i upp till en vecka i lufttät burk i kylen.


Andra bloggar om: , , , ,

2 Utläggningar:

  1. Åh!

    Dessa lät ju helt underbara! Får jag nog testa på nästa bjudning!

    Fin blog btw!

    Malin

     
  2. En variant är att använda smördeg och sedan pensla den i äggula och rulla dem i sesamfrön innan ugnsbakning. Också gott