Bröllopsmiddag 1

Under kronprinsparets bröllopsdag hade jag fullt upp i köket. Jag förberedde en 4 rätters middag som nogsamt stoppades i folieformar och plastburkar. Dessa burkar och karotter transporterade sedan av maken till övriga familjens bostäder. Där fick de efter noggranna instruktioner själva färdigställa menyn som de kunde inta när de själva önskade.

Det var ett smidigt sätt att bjuda på middag utan att ha omaket med gäster. Och ett enkelt sätt att se till att familjen fick i sig bra mat trots det mått av kaos som har rått den senaste tiden. Fotograferandet hann jag inte med men recepten kan jag uppbringa. Jag börjar med att rapportera kring fördrink och nötter.

Fördrinken hittade jag på systembolagets hemsida där det finns ett föredömligt brett utbud av alkoholfria skapelser. Flamingo var en riktigt god drink enligt mitt tycke.

Till drinken serverades honungs- och chiliglaserade valnötter. En riktig hit som gick hem hos familjen. De har bet om receptet i flera dagar så det kommer här.


Honungs- och chiliglaserade valnötter

½ dl flytande honung
1-2 krm cayennepeppar
200 g valnötter
salt

Koka upp honungen och cayennepepparn i en gryta. Låt den koka så att den börjar bli seg, det tar ett par minuter. Rör ned valnötterna i honungen och rör om så att de blir glaserade.
Häll ut nötterna på bakplåtspapper. Beströ dem med salt och låt stelna. Servera nötterna ljumna eller helt kalla.


Andra bloggar om: , , , ,

0 Utläggningar: