Sagan om den trasiga glassmaskinen

Glassen lät vänta på sig men nu är den här. För ett par dagar sedan var alltså jag sugen på att göra egen glass. Tidsbrist gjorde att försöket uteblev men själva kylklampen hann in i frysen innan planerna skrotades. Och där har den stått sedan dess. Så när tillfället med middagsgäster uppenbarade sig kände jag att det var läge.

Men jag borde låtit bli. Det visade sig att kylklampen sett bättre dagar och den ville inte frysa smeten hur mycket vi än försökte. Smeten hälldes i en burk och åkte in i frysen och fick stelna till en hård klump. Innan servering fick alltsammans tina i kylen och det vispades sedan upp med stavmixern till en godtagbar konsistens. Det blev inte som jag tänkt mig men gott ändå.

Receptet är däremot bra. Jag har använt det flera gånger och fått både god och len glass. Men det var på den tiden när maskinen fungerade.

Vaniljglass

2 ägg
1 dl socker
½ vaniljstång
2½ dl mjölk
2 dl grädde

Vispa upp äggen tillsammans med sockret. Häll i en kastrull. Vispa ner mjölken. Dela vaniljstången och skrapa ur den. Rör ner fröna och stången i äggblandningen. Lått blandningen sjuda på svag värme tills den tjocknar.
Låt smeten svalna tills den är rumstempererad. Rör därefter ner grädden. Blanda ordentligt. Häll ner smeten i glassmaskin och låt den gå tills det blivit glass i önskad konsistens.


Andra bloggar om: , , ,

0 Utläggningar: